Europa Centrală şi de Est (CEE) devine o zonă tot mai relevantă pentru expansiunea internaţională a afacerilor, având în vedere perspectivele economice favorabile, se arată într-o analiză realizată de iBanFirst, referitoare la provocările companiilor din această regiune, scrie Agerpres.
„FMI prognozează o creştere a PIB-ului de 2,8% pentru România şi de 3,1% pentru Europa emergentă, depăşind ritmul de creştere de 1,7% anticipat pentru economiile avansate. Companiile originare din CEE, care s-au extins la nivel global, au acum oportunitatea de a deveni mentori pentru tinerii antreprenori. Cea de-a treia ediţie a CEE Business Summit, care a avut loc în aprilie, a dezbătut strategiile de globalizare ale companiilor regionale, iar iBanFirst a punctat cele 5 provocări-cheie întâmpinate de aceste companii în procesul lor de expansiune internaţională şi a prezentat oportunităţile de mentorat pentru a susţine tinerii antreprenori”, informează furnizorul global de servicii de schimb valutar şi plăţi internaţionale pentru companii.
Astfel, una dintre provocările menţionate în analiza iBanFirst vizează imaginea negativă a brandurilor regionale, în condiţiile în care în multe cazuri, brandurile din regiune sunt asociate cu o calitate scăzută şi riscuri crescute, percepţie generată de preţurile accesibile. Prin adoptarea unei strategii de promovare a produselor de înaltă calitate, companiile pot combate aceste stereotipuri, îşi pot îmbunătăţi reputaţia la nivel global şi consolida oportunităţile de extindere internaţională, menţionează autorii analizei.
Accesul la capital şi finanţare este o altă provocare pentru business-urile din regiune „Lichiditatea joacă un rol esenţial în supravieţuirea şi dezvoltarea afacerilor, întrucât capitalul este adesea expus riscurilor semnificative. Obţinerea finanţării reprezintă o provocare constantă pentru multe companii. Deşi există variante oferite de angel investors, fonduri de capital de risc şi fonduri de capital privat, pentru a accesa aceste finanţări, companiile trebuie să dezvolte propuneri de afaceri bine fundamentate şi să demonstreze capacitatea de a gestiona contextul financiar internaţional”, susţin analiştii iBanFirst.
Cea de-a treia provocare vizează recrutarea şi retenţia talentelor. Pe măsură ce companiile îşi extind operaţiunile pe noi pieţe, devine esenţial să găsească şi să reţină talentele adecvate care să susţină această creştere. Procesul implică nu doar recrutarea experţilor locali, care înţeleg specificul pieţei, ci şi coordonarea eficientă a unei forţe de muncă diverse din ţări diferite. În acest context, este nevoie de o strategie de management flexibilă care permite adaptarea rapidă la dinamica pieţelor locale şi la nevoile specifice ale fiecărei regiuni, conform analizei citate.
În ceea ce priveşte atragerea clienţilor, iBanFirst menţionează că acest proces necesită o înţelegere profundă a comportamentului şi preferinţelor consumatorilor locali, precum şi adaptarea strategiilor de marketing şi a ofertelor de produse pentru a satisface nevoile specifice ale fiecărei pieţe. În acest fel, produsele şi serviciile devin relevante din punct de vedere cultural şi accesibile din punct de vedere lingvistic pentru consumatori.
Nu în ultimul rând, companiile din CEE se confruntă cu managementul financiar şi al riscului valutar, consideră analiştii. „Gestionarea optimă a resurselor financiare este esenţială pentru companii, având în vedere impactul semnificativ pe care fluctuaţiile cursurilor de schimb îl pot avea asupra profitabilităţii şi fluxului de numerar. Adoptarea soluţiilor fintech a simplificat anumite procese, contribuind la o mai bună adaptabilitate la volatilitatea de pe pieţele valutare. Cu toate acestea, complexitatea pieţei financiare internaţionale continuă să reprezinte o provocare majoră”, se mai arată în analiză citată.
Johan Gabriels, director regional al iBanFirst, evidenţiază câteva elemente de bază pentru succesul unei companii în contextul actual dinamic şi imprevizibil al comerţului global şi al progresului tehnologic. Acestea includ rezilienţa şi adaptabilitatea la schimbările constante, valorificarea creativităţii umane şi agilitatea în luarea deciziilor şi planificarea strategică. Prin dezvoltarea unor relaţii solide cu clienţii şi angajamentul de a oferi soluţii inovatoare, întreprinderile pot aborda cu succes procesul de expansiune pe noi pieţe, în ciuda tuturor provocărilor.
Două companii din România s-au făcut remarcate În peisajul de afaceri din România, specialiştii furnizorului de servicii de schimb valutar şi plăţi internaţionale pentru companii, menţionează două companii – Scandia Food şi Frisbo – care se diferenţiază prin strategiile inovatoare şi dinamice, ce le-au asigurat succesul pe piaţa internaţională.
În acest context, Scandia Food, liderul pieţei româneşti de conserve, şi-a propus să îşi exporte produsele prin diferite canale şi parteneriate cu jucători din Europa. „Extinderea prin fuziuni şi achiziţii poate părea o scurtătură, dar este mult mai riscantă. A te aventura într-o ţară nouă înseamnă să te confrunţi cu o legislaţie necunoscută, o cultură diferită, noi obiceiuri de consum şi o limbă străină. Totul este nou şi trebuie să înveţi foarte repede şi să fii foarte sigur de ceea ce vrei să realizezi. Integrarea este un proces mult mai important decât achiziţia în sine”, a afirmat Andrei Ursulescu, CEO al Scandia Food.
De asemenea, Bogdan Colceriu, fondator & CEO al Frisbo – platforma românească de e-fulfillment care se ocupă de stocarea, ambalarea şi livrarea comenzilor online – consideră că extinderea într-o ţară nouă vine cu un risc destul de mare, întrucât necesită investiţii considerabile de timp şi resurse financiare pentru a asigura integrarea reuşită a afacerii în noua piaţă. „De-a lungul anilor, am încercat diverse strategii pentru a intra pe noi pieţe. Cea mai eficientă a fost asocierea cu o autoritate recunoscută în domeniu. Ne-am folosit baza de clienţi existenţi ca ancoră pentru extinderea ulterioară. În momentul în care câştigi un client într-o nouă ţară, obţii nu doar un studiu de caz, ci şi experienţă valoroasă şi relevanţă locală”, spune acesta.
La rândul său, Pierre-Antoine Dusoulier, fondator & CEO al iBanFirst, subliniază necesitatea de a depăşi barierele geografice. „Ca antreprenor, nu mi-au plăcut niciodată graniţele, în special cele mentale. Este dificil pentru o companie să se dezvolte în propria ţară, mai ales când aceasta este mică, cum este cazul multor ţări din regiunea Europei Centrale şi de Est. Acesta este şi motivul pentru care am fondat iBanFirst, deoarece serviciile de schimb valutar funcţionează ca un paşaport pentru afacerile internaţionale”, a menţionat specialistul.
Radu Georgescu, preşedintele Consiliului de Administraţie al SeedBlink, a combătut stereotipul referitor la faptul că produsele din Europa de Est sunt inferioare din cauza costurilor reduse „Trebuie să depăşim această concepţie eronată că, dacă produsele din Europa de Est sunt mai accesibile, atunci sunt şi de calitate inferioară”, susţine Georgescu. Strategia sa pentru a atinge succesul în afaceri pe pieţele europene constă în furnizarea de produse şi servicii de înaltă calitate.
Ambii lideri au subliniat importanţa unei strategii de piaţă şi a unei viziuni inovatoare ca piloni esenţiali pentru o expansiune de succes, elemente care stau la baza creşterii cotei de piaţă la nivel local, regional şi global, indiferent de zona de origine a afacerii.
Înfiinţat în anul 2016, fintech-ul iBanFirst furnizează companiilor de comerţ servicii de plăţi transfrontaliere, schimb valutar şi management al riscului, combinând capacităţile unei platforme de ultimă generaţie cu expertiza specialiştilor în domeniul forex.
Cu peste 350 de angajaţi în zece ţări europene şi un volum de tranzacţii de circa 1,4 miliarde de euro, lunar, iBanFirst este listată de Financial Times ca una dintre companiile cu cea mai rapidă creştere din Europa.