La începutul anilor ’80, regimul Ceaușescu planifica cea mai ambițioasă autostradă, care urma să străbată România de la vest la est. Proiectul de infrastructură pe care dictatorul nu a apucat să-l construiască ar fi adus România în topul celor mai dezvoltate națiuni est-europene.

Autostrada lui Ceaușescu a fost proiectată pentru a conecta vestul țării cu litoralul Mării Negre și avea o lungime de 870 de kilometri și trebuia să traverseze zece județe. De la Nădlac, care este punctul de ieșire din Ungaria în România, până la Constanța, autostrada ar fi trebuit să aibă o lungime de aproximativ 870 de kilometri și să traverseze 11 județe.

Autostrada Trans-Europeană (T.E.M. – Motorway Trans-Europa) a fost un proiect dintr-un plan mai mare. Zece țări au participat: Austria, Bulgaria, Cehoslovacia, Grecia, Italia, Iugoslavia, Polonia, România, Turcia și Ungaria Scopul a fost construirea unei rețele de autostrăzi care să permită oamenilor din aceste țări să se miște și să facă comerț. Acest lucru ar ajuta la creșterea economică și socială a zonei.

Orașele Lugoj, Drobeta Turnu-Severin, Craiova, Caracal, București și Constanța au fost incluse în traseul care a fost propus pentru secțiunea românească a autostrăzii. O autostradă ar trebui să aibă o zonă mediană verde care să separe două benzi de circulație pe fiecare sens. Pentru a ajunge pe autostradă, erau necesare intersecții denivelate și noduri rutiere la ramificații.

Proiectul în sine a început în anul 1982, când Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA) a finalizat studiul de amplasament preliminar pentru întregul tronson românesc al autostrăzii.

Regimul Ceaușescu a finalizat doar 17 kilometri din actuala Autostrada Soarelui
Documentația tehnică pentru fiecare sector era în curs de dezvoltare în acel moment. Conform adevarul.ro, primii 17 kilometri ai Autostrăzii lui Ceaușescu, care se întinde între Fetești și Cernavodă, au fost deja finalizați în 1982. Cu toate acestea, nu s-a întâmplat ceea ce s-a așteptat. Regimul Ceaușescu a finalizat doar 17 kilometri din actuala Autostrada Soarelui, tronsonul Fetești-Cernavodă, în doar opt ani.

Această nouă arteră se adaugă autostrăzii București-Pitești, care a fost deschisă încă din 1972 de guvernul comunist.