coral

Țara noastră este împărțită de salvatori în mai multe zone, iar pentru fiecare zonă este un echipaj care intervine cu ajutorul unui elicopter. Spre exemplu, în acest moment sunt puncte de operare în București, Craiova, Târgu Mureș, Iași, Arad și Timișoara, Galați, Constanța și Jibou (zonă deschisă pentru pacienții din Cluj).

Recent, s-a mai cumpărat un elicopter pentru Suceava, pentru că zona nu era suficient de bine acoperită. Pentru cei care au nevoie de ajutor și sunt în Delta Dunării, intervine un echipaj de paramedici cu un elicopter din Tulcea. În total sunt 16 elicoptere care intervin în cazurile urgente și cre deservesc și pentru instruirea echipajelor, informează Impact.ro.

Elicopterul SMURD din Iași, nefuncțional în 2006 și 2016

Diana Cimpoeşu, medic şef UPU-SMURD Iaşi, coordonator SMURD în regiunea de Nord-Est a ţării, a povestit în exclusivitate, pentru Impact.ro, care sunt cele mai mari provocări pe care le-a întâmpinat în încercarea de a salva vieți. Elicopterul din Iași funcționează din 2005, însă a avut două perioade în care nu s-a mai ridicat de la sol, pentru că au avut loc două accidente importante: în 2006 și în 2016.

”Misiunile pe care le facem sunt de două feluri. Sunt cele primare, adică cele făcute direct în teren, pe câmp, în curtea unui om, pe șosea, acolo unde sunt cei care au nevoie de ajutor. Tot în această categorie mai intră și intervențiile din spitalele mai mici, transferuri de exemplu. Și mai avem și misiuni secundare, adică cele în care transferăm pacienți aflați în stare gravă între spitale”, povestește Diana Cimpoeșu.

Cele mai grele momente pentru salvatori

În momentul în care salvatorii se urcă în elicopter știu că urmează o nouă intervenție care nu seamănă cu cele din trecut. Totul este imprevizibil, iar zborul și succesul depind direct de cum este vremea.

”Toate zborurile sunt dificile, cel mai greu mi s-a părut un zbor în care am preluat un pacient de la granița cu Republica Moldova și trebuia să-l ducem la București. Eram cu elicopterul mare în care pot fi luați mai mulți pacienți și în timp ce eram în zbor am aflat că a avut loc o prăbușire de avion la Tulcea, erau răniți niște piloți militari. A trebuit să-i luăm și pe ei și să-i aducem la București, a fost dificil pentru că un rănit a făcut stop și este foarte greu să resuscitezi în aer, trebuie să fii la sol pentru a face astfel de manevre”, a mai povestit Diana Cimpoeșu.

Iarna pune problme salvatorilor

O altă provocare este data de iarnă, atunci când stratul de zăpadă este foarte mare, iar misiunea salvatorilor tot mai dificilă. Medicii sunt nevoiți să aterizeze în zone necunoscute și din cauza zăpezii, de multe ori, aparatul de zbor trebuie să se ridice din nou și pilotul să găsească o altă variantă.

Și pandemia a fost un obstacol pentru cei care lucrează pe elicopterele SMURD. Asta pentru că legea spune clar că în elicopterele mici, așa cum sunt majoritatea din țară, nu pot fi duși pacienți cu boli infecțioase, asta pentru că distanța dintre cei bolnavi și echipaj este foarte mică. Marea problemă, spune Diana Cimpoeșu, este în cazul pilotului, pentru că nu poate sta echipat în combinezon în timpul zborului. Așadar, doar în unele cazuri se fac excepții, atunci când pericolul infectării este mai scăzut.

”În pandemie am avut un zbor în timpul căruia am transferat trei pacienți din Neamț către București, erau toți intubați. S-a făcut o excepție pentru elicopterul mare în care pot fi mai mulți bolnavi, pentru că există o cabină a pilotului destul de bine izolată, iar riscul de infectare nu e mare”, a mai adăugat Cimpoeșu.

1.311 euro, costul pentru o oră de zbor

Misiunile de salvare sunt extrem de scumpe, iar eforturile depuse de toți cei implicați sunt uriașe. Într-un răspuns exclusiv furnizat pentru Impact.ro, reprezentanții Inspectoratului General de Aviație au spus care sunt costurile pentru întreținerea unui elicopter SMURD.

”Costul estimat al unei ore de zbor – incluzând cheltuieli cu mentenanța directă și indirectă, asigurarea aeronavelor, combustibil, lubrifianți, cheltuieli indirecte legate de meninținerea în stare bună de funcționare a infrastructurii Inspectoratului General de Aviație al MAI – pentru un elicopter EC135/H135 este de 1.311 euro. Din această sumă, aproximativ 575 de euri reprezintă costurile pentru mentenanța aeronavei”, se arată în răspunsul de la Inspectoratul General de Aviație.

Costul pentru fiecare elicopter SMURD variază în funcție de numărul de zboruri, spre exemplu, o aeronavă are în medie 600 – 800 de ore de zbor.

coral

coral