În ultimii ani, plățile cu cardul au cunoscut o creștere semnificativă în popularitate şi în România, devenind o modalitate de plată preferată de mulţi consumatori.

Numărul plăților cu cardul a crescut considerabil în ultimii ani

Datele Băncii Naționale arată că numărul cardurilor creşte de la an la an şi se apropie de 22 de milioane. Faţă de perioada de dinaintea pandemiei, plăţile cu cardul au crescut de aproximativ 1,5 ori atât ca valoare, cât şi ca număr, şi înregistrează anual rate de creştere de două cifre. De exemplu, anul trecut, atât numărul, cât şi valoarea totală a plăţilor cu cardul au crescut cu peste 20% faţă de 2022

Tendința de digitalizare a plăţilor este susţinută și de dezvoltarea infrastructurii de plată. Conform datelor BNR, numărul de terminale de plată (POS) se situa la aproape 460.000 la finalul anului trecut, în creștere cu aproximativ 22% față de 2022. Numai în ultimii doi ani, instituțiile financiare din România au introdus aproximativ 160.000 de terminale de plată la nivel naţional, iar dacă ne raportăm la perioada pre-pandemie, numărul de POS-uri s-a dublat. Aproape toate terminalele POS acceptă plăți contactless, ceea ce a fost un factor determinant pentru adoptarea rapidă a plăților mobile.

Doi din trei români preferă să plătească cu cardul, telefonul sau smartwatch-ul

Această evoluţie se reflectă nu doar în datele tehnice privind numărul de carduri şi infrastructura de plată, ci este confirmată şi de modul în care consumatorii aleg să plătească în magazine. Doi din trei români preferă să plătească cu cardul, telefonul sau smartwatch-ul la POS în magazinele fizice, iar trei din patru aleg această metodă pentru cumpărăturile online, arată datele unui studiu recent realizat de Visa. Aceste cifre reflectă o schimbare semnificativă în comportamentul de plată al românilor, care au devenit tot mai conştienţi de avantajele pe care le oferă plăţile digitale.

Indiferent dacă își fac cumpărăturile în magazine sau online, consumatorii apreciază rapiditatea și simplitatea procesului de plată cu cardul sau telefonul. Astfel, nu mai au grija numerarului şi nu mai pierd timpul la casă numărând bancnotele şi restul primit, ceea ce face experienţa de plată mai rapidă şi comodă.

Românii s-au obişnuit cu confortul plăţilor digitale: aproape 9 din 10 români folosesc cardul pentru achiziții mari, iar aproape două treimi spun că, în mod normal, plătesc cu cardul chiar și pentru cumpărături mici. Totodată, atunci când vine vorba de cumpărături online, peste 8 din 10 consumatori preferă să cumpere de pe telefonul mobil.

Preferinţa pentru plăţile digitale e mai evidentă în cazul generaţiilor tinere. Peste două treimi (69%) dintre consumatorii tineri, cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani, preferă să plătească cu cardul în magazinele fizice, faţă de puţin peste jumătate în cazul celor cu vârste între 55-65 de ani, arată studiul Visa. Aceeași tendință se observă și în cazul cumpărăturilor online, unde 76% dintre tineri preferă plățile cu cardul, față de 62% în rândul persoanelor mai în vârstă. Aproape jumătate dintre tinerii de 18-24 de ani preferă, de asemenea, să îşi salveze cardul în aplicații mobile de plată precum portofele digitale, pentru o experienţă de cumpărături mai rapidă şi confortabilă.

Cardul se dovedeşte a fi un instrument de plată extrem de util şi tot mai utilizat şi în timpul vacanţelor în străinătate. Conform celui mai recent studiu Visa, 83% dintre românii care intenționează să călătorească în străinătate vor plăti digital în timpul vacanței, cu cardul, telefonul mobil și ceasul inteligent.

În cazul unor tranzacții suspecte, clienții își pot recupera banii

Pe lângă comoditate, siguranţa este un alt motiv important pentru care românii aleg să plătească cu cardul. Aproximativ 79% dintre români percep plățile cu cardul ca fiind mai sigure comparativ cu alte metode de plată. Mai mult, unul din cinci clienți ar schimba magazinul sau site-ul dacă nu ar găsi opțiunea de plată cu cardul.

Plăţile cu cardul oferă consumatorilor protecție şi le dau posibilitatea de a-și recupera banii atunci când ceva nu merge bine, de la primirea unui produs deteriorat sau diferit de cel comandat, la eventuale tranzacţii suspecte, neautorizate. Toate acestea conferă siguranță consumatorilor, mai ales atunci când fac cumpărături la comercianții din străinătate, întrucât plățile online internaţionale înseamnă de obicei o valoare mai mare a tranzacției.

De altfel, atunci când vorbim de plăţi digitale, siguranţa este cuvântul cheie. Un element crucial în securitatea plăţilor îl joacă tehnologiile avansate, precum tokenizarea, care protejează datele cardului în timpul tranzacţiei, înlocuindu-le cu un cod ce nu poate fi descifrat de către infractori. Această metodă nu doar că reduce rata fraudei, dar îmbunătățește și modalitatea în care clienții plătesc, eliminând necesitatea de a introduce datele cardului la fiecare achiziție.

„Când e vorba de protejarea ecosistemului de plăți pe care milioane de oameni se bazează în fiecare zi, nu acceptăm jumătăți de măsură. Prin urmare, punem securitatea în centrul a tot ceea ce facem. Rețeaua noastră globală detectează și previne amenințările în timp real, menţinând frauda la mai puțin de 0,1% din tranzacții – unul dintre nivelurile cele mai scăzute dintre toate formele de plată. Numai anul trecut, tehnologia de tokenizare Visa a ajutat magazinele online din întreaga lume să își crească vânzările cu peste 40 de miliarde de dolari şi a împiedicat fraude globale în valoare de 650 milioane de dolari.”, a spus Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România.

Securitatea plăților, sporită de AI

Un aliat preţios în lupta împotriva fraudei este inteligenţa artificială (AI). În ultimii ani, industria plăţilor foloseşte tot mai mult AI pentru a creşte gradul de securitate a tranzacţiilor şi pentru a oferi o experienţă de plată mai simplă şi mai rapidă.

„Numai în ultimii cinci ani am investit 500 de milioane de dolari în infrastructura de date și de inteligenţă artificială pentru a ne proteja clienții și consumatorii. Analizăm miliarde de tranzacții în fiecare an, folosind inteligența artificială avansată pentru a evalua riscul în milisecunde. Luând în considerare comportamentul anterior al consumatorului, modele de învățare automată și peste 500 de atribute de risc, generăm un scor de risc pentru fiecare tranzacție, ajutând băncile să ia decizii informate pentru a aproba sau a respinge o tranzacție”, spune Elena Ungureanu.

Într-o lume tot mai digitalizată şi interconectată, industria plăţilor trebuie să ţină pasul cu tendinţele şi aşteptările consumatorilor. Următoarea generaţie de soluţii de plată complet digitale va crea pentru consumatori o abordare personalizată, mai confortabilă și mai sigură atunci când vine vorba de plăți. Iar primul pas a fost deja făcut.

„Orice dispozitiv poate deveni acum un terminal de plată POS, oferind mai multe oportunităţi atât consumatorilor, cât și comercianților. Consumatorul își va putea confirma rapid identitatea atunci când face cumpărături online de pe telefonul mobil, se va bucura de mai multă siguranță la adăugarea cardurilor în aplicații și portofele digitale sau va putea trimite instant bani către familie sau prieteni – totul cu o singură mișcare. De asemenea, consumatorii au la dispoziţie soluţii flexible care permit să găsească în același loc toate metodele de plată, lăsându-le libertatea de a o alege pe cea potrivită nevoilor lor: pot să achite cu un card de debit sau de credit, prin soluţia de plată în rate egale şi fără dobândă sau folosind punctele de fidelitate de la comercianţi. Este o modalitate mai simplă de a plăti așa cum îți dorești.”, spune Elena Ungureanu.