Profesorul Avram Fițiu (PMP) atrage atenția domnului primar Boc că un număr mare de locuitori clujeni ajung în imposibilitatea de a-și reînnoi cartea de identitate sau de a-și stabili domiciliul din cauza unei erori legislative locale.
În Cluj-Napoca există un număr mare de imobile vechi în zonele expuse proiectelor de construcții din ce în ce mai frecvente. În cartierele Mănăștur sau chiar Bună Ziua, cartier apărut după revoluție, multe imobile au fost supuse procedurii de dezlipire sau dezmembrare. Aceste imobile au fost dezmembrate cu acordul Oficiul Național de Cadastru conform legislației naționale. Astfel, dezlipirea sau dezmembrarea unui imobil este reglementată de art. 879, alin. 2 din Noul Cod Civil, iar în alin. 5 din același articol se face referire la faptul că nu se operează niciun transfer de proprietate. Pentru fiecare imobil creat ca urmare a operațiunilor de alipire sau dezlipire (dezmembrare) se deschid cărți funciare noi, individuale. Conform legii naționale, părțile rezultate din imobilul dezmembrat au același statut ca orice locuință independentă, cu impozite și utilități individuale. Mai mult, Legea 50/1991 a construcțiilor menționează faptul că pentru modificări interioare, nu e necesară autorizația de construcție în măsura în care modificările nu afectează structura.
Conflictul apare din cauza modului de legiferare a acțiunii de dezmembrare între Primărie și Oficiul Național de Cadastru, iar victimele sunt, din nefericire, clujenii. Primăria consideră că aceste imobile sunt ilegale deși au carte funciară și sunt proprietății locuibile.
Consecința suferită de către clujeni?
Locuitorii unor astfel de imobile se află în imposibilitatea de a-și numi domiciliul în cartea de identitate, fiind refuzați de Primărie. Refuzul Primăriei invocă Planul Urbanistic Zonal cuprins în Regulamentul PUG, aprobat prin hotărârea Consiliului Local. Astfel, din punctul de vedere al Primăriei aceste imobile obținute prin dezlipire nu au funcție de locuință și nu sunt considerate individuale, ci un tot unitar. Clujenilor le este încălcat dreptul de proprietate din cauza unei neconcordanțe între deciziile administrației locale și respectarea legii naționale.
Refuzul Primăriei nu afectează în mod direct doar locuitorii ci și bugetul local obținut prin taxe și impozite. Refuzând statutul de locuință independentă a părților rezultate din dezlipire a unui imobil, Primăria încasează impozitul pe acel imobil dezlipit, și nu pe fiecare parte rezultată. Astfel, impozitul se calculează pe depozit sau casă, un impozit mai redus, și nu pe apartamente individuale unde impozitul ar fi mai ridicat.
Bâlba din administrația locală duce la încălcarea dreptului de proprietate a clujenilor și încasarea unui impozit mic pe un imobil inexistent. Sunt afectați locuitorii care au obținut în mod legal dezlipirea imobilului înainte de modificarea Planului Urbanistic Zonal și interdicției de a dezlipi un imobil.
Acțiunile plănuite de către candidatul PMP urmăresc să repare aceste bâlbe din administrația locală, să creeze un plan urbanistic conform legislației naționale și în câștigul clujenilor. Nu numai că ar fi eliminată constrângerea dreptului la proprietate pentru clujeni, dar s-ar încasa un impozit pe locuință eficient și un impozit mai mare la vânzare ceea ce ar îmbunătăți colectarea taxelor și impozitelor pentru bugetul local.