Consiliul Concurenței din România (CCR) a finalizat investigaţia privind trucarea unor licitaţii organizate de Compania Națională de Infrastructură în 2012 şi 2013, în vederea atribuirii serviciilor de întreţinere curentă pe timp de iarnă (deszăpezire) a drumurilor naţionale şi autostrăzilor din administrarea Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Cluj.
Instituția a sancţionat patru companii (Diferit, Selina, Athos Com, Ritorsa Trans), active în sectorul construcţiei de drumuri şi autostrăzi, cu amenzi de 5 milioane de lei. CCR a constatat că licitaţiile deschise organizate erau fie anulate, ca urmare a depunerii de oferte neconforme/ inacceptabile, fie suspendate, ca urmare a contestaţiilor depuse, ajungându-se la atribuirea serviciilor prin negociere.
Deşi companiile implicate au manifestat un interes crescut pentru procedurile de licitaţie deschisă, în cadrul fiecărui lot fiind depuse mai multe oferte, în urma suspendării sau anulării licitaţilor, negocierile s-au derulat în lipsa presiunii concurenţiale. Astfel, companiile fie au depus oferte fără a se concura, fie au depus oferte pentru mai multe loturi, dar negocierea s-a derulat fără ca participanţii să se concureze efectiv.
„În această situaţie, companiile au acţionat în mod concertat: contractele au fost adjudecate în cadrul procedurilor de negociere, prin rotaţie, fiecare dintre cele patru companii, câştigând cel puţin un contract, la preţuri mai mari comparativ cu cele ofertate în cadrul procedurilor de licitaţia deschisă. Pe de altă parte, modalitatea concretă de derulare a negocierilor, care implica prezenţa simultană a ofertanţilor la sediul autorităţii contractante pentru o perioadă considerabilă de timp, a favorizat comunicarea între companii”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele CCR.
Sancţiuni aplicate (Sursa: CCR)
– Diferit SRL 2.755.562 lei
– Selina SRL 1.329.936 lei
– Athos Com SRL 922.741 lei
– Ritorsa Trans SRL 34.301 lei
CCR consideră că trebuie îmbunătăţită modalitatea concretă de organizare a licitaţiilor pentru serviciile de întreţinere a dumurilor pe timp de iarnă, astfel încât să se elimine orice posibilitate de trucare prin înţelegeri între participanţi.
Astfel, autoritatea solicită CNAIR să evite, pe cât posibil, situaţiile în care se ajunge negocieri cu participanţii la licitaţii, având în vedere că de cele mai multe ori, în aceste cazuri, preţurile de atribuire sunt mai mari comparativ cu cele ofertate în cadrul procedurilor de licitaţia deschisă.
“CNAIR trebuie să iniţieze organizarea licitaţiilor deschise cu mai mult timp înainte, ceea ce ar permite derularea tuturor etapelor procedurii şi nu s-ar ajunge în situaţia de a invoca caracterul de urgenţă al atribuirii serviciilor (cum este în cazul serviciilor de dezăpezire), ceea ce ar impune trecere direct în faza de negociere.
CNAIR trebuie dă adopte o serie de măsuri pentru a reduce gradul de contestare a a licitaţiilor, având în vedere că, în urma contestaţiilor, se suspendă procedurile, procesul de atribuire a serviciilor întârziind foarte mult. Acest lucru conduce la invocarea caracterului de urgenţă şi, implicit, demararea procedurilor de negociere directă.
CCR solicită CNAIR să adopte o serie de măsuri prin care să se asigure respectarea principiilor concurenţiale în cadrul procedurilor de licitaţie şi care să nu faciliteze realizarea unei înţelegeri între participanţii la licitaţii.
Astfel, trebuie evitată prezenţa simultană a companiilor participante la sediul autorităţii pe parcursul derulării procedurilor de negociere prin stabilirea unor intervale orare diferite pentru şedinţele de negociere cu ofertanţii, negocierea tuturor ofertelor depuse de o o companie în cadrul intervalului respectiv”.
CCR susţine că formularul de ofertă finală, document care se completează de către ofertant ulterior şedinţei de negociere şi care reflectă valoarea finală a ofertei financiare nu trebuie completat în prezenţa companiilor concurente.