Un prim efect al proiectului de metrou vor fi  exproprierile și demolările. Asocierea SWS Egineering s.p.a. – Systra – Metrans Engineering S.R.L., care a câștigat studiul de prefezabilitate și fezabilitate pentru metroul Clujului, a stabilit deja obiectivele care urmează să fie expropriate pentru realizarea metroului.

Conform studiului, pe strada Moților vor fi demolate nouă clădiri. Șapte ar face loc stației Sportului, în apropiere de Spitalul de pediatrie, altele două sunt situate mai spre centru, la numerele 40, respectiv 5, necesare pentru o inter-stație.

Sunt propuse spre expropriere și desființare două imobile de pe Bulevardul 21 Decembrie, una de pe Muncii și alte două de pe strada Teodor Mihali. În plus, esite vizată și o casă din Florești.

”Un alt efect al proiectului asupra pieței imobiliare locale ar putea fi creșterea prețurilor în zonele adiacente stațiilor de metrou, precum și creșterea interesului cumpărătorilor pentru aceste zone”, se arată într-o analiză a Blitz Imobiliare Cluj-Napoca.

Aceste efecte au putut fi observate de exemplu în Drumul Taberei, București, deschis în data de 15 septembrie 2020. În zonele adiacente noilor stații de metrou au existat creșteri de prețuri cu aproximativ 15%, încă din momentul în care proiectul magistralei a fost confirmat, mult înainte de începerea lucrărilor propriu-zise.

Odată cunoscute planurile, pozitionările și accesul, vânzătorii au ajustat prețurile evidențiind anticipat impactul pozitiv al metroului asupra zonei. De asemenea, magistrală de metrou a stimulat dezvoltarea de noi proiecte rezidentiale în zonă, care în absența metroului, s-ar fi materializat mai greu (de ex. Moghioroș Park Residence sau Drumul Taberei Residence).”Specialiștii Blitz estimează că vor avea loc evoluții asemănătoare și la Cluj, mai ales că traseul trece pe lângă zone ce necesită dezvoltare.

Metroul ușor din Cluj ar putea însemna un catalizator al dezvoltării imobiliare locale. Astfel, prețurile la proprietăți existente ar putea să crească, iar la chirii de asemenea, datorită accesului mai facil, și al aportului adus de metrou la fluidizarea traficului din zonele adiacente”, se mai arată în analiză.

Prețurile la imobile în zonele impactate de metrou sunt deocamdată la nivelul T0.

Astfel, în Baciu este de 1061 euro / mp, în Apahida de 952 euro / mp iar în Florești – 953 euro / mp.

Proiectul de metrou va avea în total 19 stații și va avea o lungime de 20 de km. Va primi o finanțare prin PNRR de 310 milioane de euro, dintr-un total estimat între 1,3-1,5 miliarde de euro.