Programul serii de vineri, 17 decembrie, se va desfășura, începând cu ora 19.00, sub bagheta lui Valentin Uryupin, unul dintre cei mai apreciaţi muzicieni ruşi ai generaţiei sale și câştigător al Premiului I, la ediţia din 2017, a Concursului Internaţional de Dirijat „Georg Solti” de la Frankfurt.
Ca solist invitat publicul prezent îl va putea asculta pe clarinetistul elvețian Daniel Bachmann, deținător al mai multor premii și distincții internaționale. În program, Concertul pentru clarinet de Carl Nielsen și Simfonia nr. 4 în do minor de Dmitri Șostakovici.
Prima parte a serii va fi dedicată Concertului pentru clarinet de Carl Nielsen, cel mai mare compozitor al Danemarcei. Despre el, mult apreciatul dirijor contemporan Paavo Järvi afirmă: „Pentru mine, Nilsen este unul dintre giganții muzicii secolului al XX-lea care, în mod prea puțin justificat, a fost neglijat de o mare parte a instituțiilor muzicale din lume. Este nedrept ca muzica lui să fie atât de puțin cunoscută, ținând cont de faptul că acest compozitor s-a afirmat drept unul dintre cei mai inovatori creatori de muzică pe care acest secol (cu referire la secolul al XX-lea) i-a scos la lumină.”
Cu o creație în care se resimt pe alocuri influențe beethoveniene și brahmsiene, ținând totuși prea puțin seama de convenții, muzicianul danez a reușit să își dezvolte un stil pe care să îl exprime într-un limbaj muzical puternic individualizat, acest lucru făcând dificilă tocmai încadrarea sa într-un curent muzical bine determinat. Dar cert e faptul că Nielsen se înscrie, pe bună dreptate, în categoria compozitorilor cu o puternică viziune modernistă asupra muzicii.
Concertul pentru clarinet și orchestră, op. 57 este o lucrare din ultima perioadă de creație a compozitorului, fiind o lucrare de maximă virtuozitate, în care solistul Daniel Bachmann poate să-și demonstreze pe deplin posibilitățile tehnice.
A doua parte a concertului conține Simfonia nr. 4 în do minor de Șostakovici. Dmitri Şostakovici s-a format în perioada de experiment artistic ulterioară Revoluţiei Bolşevice din 1917, iar Simfonia nr. 4 este considerată una dintre cele mai „moderne” lucrări ale sale.
Simfonia nr. 4 este o vastă lucrare tragică, pe care Şostakovici a retras-o de pe pupitre în timpul repetiţiilor. Controversa din jurul motivelor unui astfel de gest nu s-a rezolvat niciodată: putea fi teama compozitorului de reacţia autorităţilor în faţa unui asemenea limbaj radical; dar putea fi şi presupusa ostilitate a lui Fritz Stiedri (pe atunci dirijorul principal al Filarmonicii din Leningrad). Indiferent de ce l-a determinat pe compozitor să facă această alegere, prima audiţie nu a avut loc decât pe 30 decembrie 1961, la Marea Sală a Conservatorului din Moscova, sub bagheta lui Kirill Kondraşin.
Între simfonia precedentă şi aceasta Şostakovici a aşteptat şase ani. Suntem îndreptăţiţi să privim Simfonia nr. 4 drept prima simfonie adevărată (în scop şi amploare) scrisă de Şostakovici după absolvirea conservatorului (cu Simfonia nr. 1). Probabil Şostakovici voia să demonstreze că şi compozitorii modernişti erau capabili să urmeze linia simfonismului eroic, de unde dimensiunile mari ale piese şi ale orchestrei. Şi mai posibil este însă că Şostakovici îşi dorea o sinteză între tendinţele cele mai inovatoare ale muzicii sale de la acea vreme şi conceptul tradiţional al simfoniei.
Informații despre artiști
Valentin Uryupin
Câştigătorul Premiului I la ediţia din 2017 a Concursului Internaţional de Dirijat „Georg Solti” de la Frankfurt, Valentin Uryupin este unul dintre cei mai apreciaţi muzicieni ruşi ai generaţiei sale. Cariera sa dirijorală este împărţită între scena de concert şi teatrele de operă, în paralel evoluând frecvent şi în calitate de clarinetist solist.
În 2015, Valentin Uryupin a participat la cursurile de măiestrie susţinute de regretatul Kurt Masur, fiind distins imediat după aceea cu Premiul I la Competiţia Rusă de Dirijat din Moscova, apoi cu Premiul III la Concursul de Dirijat „Mahler” de la Bamberg. Din 2011 Valentin este dirijor permanent al Orchestrei MusicAeterna a Operei din Perm, iar în 2015 a fost numit Dirijor Principal şi Director Artistic al Orchestrei Simfonice din Rostov-pe-Don.
A fost invitat să dirijeze Deutsche Sinfonieorchester Berlin, SWR Symphonieorchester din Stuttgart, Orchestra Simfonică Radio din Viena, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Simfonică „Giuseppe Verdi” din Milano, Teatro Massimo din Palermo, Badische Staatskapelle, Orchestra Simfonică din Tokyo, Orchestra della Svizzera Italiana, Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern, Frankfurter Operns- und Museumsorchester, Orchestra Haydn di Bolzano e Trento, Tapiola Sinfonietta, Orchestra Simfonică Academică de Stat „Evgheni Svetlanov”, Orchestra Naţională Rusă, Teatro Real din Madrid, Orchestra Simfonică Naţională RTÉ din Dublin, Teatrele Mariinsky şi Mihailovski din Sankt-Petersburg, Orquesta Filarmónica de Jalisco, Filarmonica „Transilvania”, Filarmonica din Novosibirsk şi Filarmonica Ural. A colaborat cu muzicieni ca Teodor Currentzis, Yuri Bashmet, Ghenadi Rojdestvenski, Joyce DiDonato, Valery Gergiev, Anne-Sophie Mutter şi Vladimir Jurowski.
Printre orchestrele la pupitrul cărora se va afla în concertele următoare pot fi regăsite debuturile cu Teatro Comunale Bologna, Operele din Stuttgart şi Frankfurt, Filarmonica Olandei, Orchestra Simfonică Flamandă din Antwerpen, New Japan Symphony Orchestra, Orchestra Filarmonicii din Osaka, Orchestra della Toscana, dar şi numeroase invitaţii la orchestrele cu care a lucrat deja şi activităţi cu orchestre şi opere din Rusia. Repertoriul lui Valentin include peste 30 de opere şi balete şi un catalog complex de lucrări orchestrale, inclusiv lucrări contemporane ale unor compozitori ca John Adams, Giya Kanceli, Henri Dutilleux, Jörg Widmann şi Kuzma Bodrov.
Pe lângă angajamentele ca dirijor, Valentin îşi continuă şi activitatea de clarinetist, susţinând concerte şi cursuri de măiestrie în Rusia, Europa, SUA, Japonia şi Singapore. Este deţinător de premii la peste 20 de competiţii internaţionale de profil, printre care şi cele de la Geneva, München, Ghent şi Beijing. Valentin Uryupin a absolvit Conservatorul din Moscova, unde a studiat clarinetul cu Evgheni Petrov şi dirijatul cu Ghenadi Rojdestvenski.
Damien Bachmann
Născut în 1991, clarinetistul elveţian Damien Bachmann a studiat cu profesori renumiţi la nivel internaţional, François Benda la Basel, Harrl Mäkl la Academia „Sibelius” din Helsinki, şi Michel Westphal la Geneva. A participat, de asemenea, la cursurile de măiestrie susţinute de Andreas Sunden, Thomas Friedli, Wenzel Fuchs, Bernhard Röthlisberger, Lorenzo Coppola, Kilian Herold şi Paolo Beltramini.
A fost distins cu premii la competiţii naţionale şi internaţionale, ca Premiul I şi două premii speciale la Concursul Internaţional pentru Instrumente de Suflat „Gheorghe Dima” (Cluj-Napoca, 2015), Premiul I la Concursul Internaţional de Clarinet „Béla Kovács” (Békéscsaba, 2015), Premiul I la ediţia a 38-a a Concursului Naţional de Interpretare Muzicală din Elveţia, Premiul I şi Premiul Publicului la ediţia a 10-a a Concursului Naţional din Jura (Elveţia), Premiul III la ediţia a 10-a a Concursului Internaţional pentru Clarinet din Carlino (Italia), Premiul III la prima ediţie a Competiţiei pentru Clarinet din Cehia.
Damien beneficiază de sprijinul Fundaţiilor „Friedl Wald”, „Marescotti” şi „Hischmann”, iar în 2013 a primit, la Zürich, Premiul „Pour-cent culturel Migros”. În 2014 a câştigat bursa Fundaţiei „Evamaria Schenk” (Zofingen), în 2015 cea mai înaltă distincţie în muzică de cameră din partea Fundaţiei „Dienemann” (Lucerna), iar în 2013 prestigiosul „Basler Förderpreis” al Fundaţiei BOG (Basel).
Ca solist a colaborat cu Orchestra Simfonică din Basel, Orchestra de Cameră din Zürich, Orchestra Naţională de Cameră din Armenia, Filarmonica din Argovia, cu Cvartetele Aviv, Casal, Terpsycordes, Gerhard, cu pianiştii Fazil Say şi Christian Chamorel.
Ca instrumentist de orchestră a cântat cu Orchestra Simfonică din Berna şi colaborează cu Orchestra de Cameră din Geneva, Orchestra della Svizzera Italiana şi Orchestra Simfonică din Basel.