Dezvoltarea Aeroportului Internațional “Avram Iancu” Cluj, ca studiu de caz a fost prezentarea domnului David Ciceo, director general, cu ocazia conferinței Smart Airports, care are loc la München în perioada 7-10 octombrie.
Dezvoltarea aeroporturilor regionale până în 2030 și după, reprezintă una din temele principale de analiză pentru industria aviației. În Europa, există peste 140 de aeroporturi cu trafic mai mic de 5 milioane pasageri, dintre care 79 cu trafic între 1 milion și 5 milioane pasageri. Aeroporturile regionale au cunoscut o dezvoltare susținută în ultimii ani, ceea ce a impus o revizuire continuă a modelului lor de business și o adaptare din mers la constrângerile legate de capacitate.
Au contribuit la această tendință, deopotrivă expansiunea companiilor low-cost, care au estompat piețele de nișă și și-au extins treptat rețelele de zboruri oferite și crearea unor sinergii economice importante între aeroporturile regionale și aeroporturile majore de tip hub, în sensul susținerii traficului înspre și dinspre alte destinații importante naționale și internaționale.
Dezvoltarea Aeroportului Internațional Cluj, de la 32 mii pasageri în 1996 la aproape 3 milioane în 2018, reprezintă un exemplu de bune practici pentru aeroporturile regionale din Europa. Previziunile din 2005, când aeroportul avea doar 200 mii pasageri anual, pe baza cărora a fost creată infrastructura necesară pentru acomodarea unui trafic de 3 milioane pasageri, s-au dovedit a fi pertinente, realiste și oportune. Planurile de dezvoltare ale aeroportului pentru a atinge 7 milioane pasageri în 2035 au fost apreciate de specialiștii și managerii prezenți la conferință.