Consiliul Județean Cluj a găzduit miercuri, 3 iulie 2019, o ședință tehnică de lucru în cadrul proiectului ,Județul Cluj – Smart Territory". Finanțat din fonduri europene, proiectul urmărește introducerea unor sisteme informatice dedicate atât îmbunătățirii procesului de fundamentare cât și  facilitării accesului cetățenilor la servicii administrative online.

Întâlnirea a fost axată pe colectarea părerilor și analiza perspectivei arhitecților, urbaniștilor, inginerilor, proiectanților asupra depunerii documentelor online. Astfel, în cadrul ședinței s-a discutat, din perspectiva acestora, despre experiența avută în obținerea actelor administrative și despre modalitățile prin care se pot aduce îmbunătățiri prin procesul de digitalizare.

În prezența responsabililor de proiect dar și a specialiștilor din domeniul urbanismului, din afara instituției, au fost analizate în detaliu o serie de aspecte tehnice și chestiuni practice referitoare la tot ceea ce înseamnă digitalizarea procedurii de emitere a certificatelor de urbanism, practica la nivel de județ în ceea ce privește modul de emitere a certificatelor de urbanism, standardizarea PUZ-urilor, implementarea semnăturii electronice, eliberarea odată cu emiterea certificatului de urbanism și a planului cu rețelele pe respectiva zonă, corelarea părții de urbanism cu partea de autorizații, ș.a.

Totodată, s-au purtat discuții pe marginea principalelor beneficii generate de implementarea proiectului, precum reducerea la jumătate a timpului de emitere a certificatului de urbanism, existența unei singure interfețe, pentru tot județul, care va cuprinde într-o primă etapă PUG-ul celor 65 de comune pentru care Consiliul Județean are competență de emitere a certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire, interfață ce va centraliza informații publice din domeniul urbanismului (PUZ-uri, PUD-uri, ș.a), care vor putea fi downlodate printr-un simplu click, 

De asemenea, în cadrul întâlnirii s-au pus bazele unui grup de lucru al cărui principal obiectiv îl reprezintă aducerea la același nivel a standardelor de urbanism, grup în care vor fi implicați toți factorii interesați.

Seria întâlnirilor de lucru în cadrul proiectului „Județul Cluj – Smart Territory” va continua cu specialiștii din domeniul IT și cetățenii-beneficiarii serviciilor publice.

***

Județul Cluj-Smart Territory introduce trei soluții informatice inovatoare care nu au mai fost implementate efectiv până acum la nivel național, cu atât mai puțin la nivel județean sau local.

Astfel, într-o primă etapă, Consiliul Județean intenționează implementarea unui concept extrem de util în vederea reducerii birocrației – Ghișeul Unic, la care orice cetățean se va putea prezenta în vederea depunerii și ridicării documentațiilor urbanistice, fără ca acesta să fie nevoit a se mai deplasa fizic la celelalte instituții pentru obținerea avizelor în baza cărora se eliberează, spre exemplu, autorizația de construire. Un element inovator îl reprezintă faptul că acest ghișeu unic este, în același timp, și o platformă electronică care asigură posibilitatea încărcării și transmiterii online a tuturor documentelor necesare.

O altă aplicație pe care forul administrativ județean urmează să o integreze și să o implementeze în Strategia de informatizare a instituției o reprezintă Atlasul Teritorial. Acesta reprezintă un sistem informatic integrat care dorește să vină în sprijinul decidenților ce implementează politici publice în domeniul dezvoltării teritoriale județene, printr-o fundamentare tehnico-economico-socială cât mai riguroasă. Astfel, prin intermediul noii aplicații se vor putea analiza și urmări în timp și spațiu o serie de indicatori din domeniul amenajării teritoriului, urbanismului, locuirii și dezvoltării regionale, etc. În plus, Atlasul Teritorial va reuni bazele de date disponibile ale diverselor instituții publice din județ, asigurând un acces interactiv și permanent la informații actualizate necesare procesului decizional și planificării strategice a județului.

Nu în ultimul rând, proiectul finanțat în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă (POCA) vizează și implementarea unei soluții electronice de gestionare a documentelor create în cadrul instituției – digitalizarea arhivei. Această măsură de simplificare a administrării documentelor, respectiv de scanare și retro-digitalizare a arhivei, este absolut indispensabilă în contextul activității tot mai complexe desfășurate de Consiliul Județean, instituție care aproape își dublează, anual, actele prelucrate în cadrul aparatului de specialitate.