Lucrările de deviere a albiei Someșului Mic – a căror finalizare ar permite operarea de avioane transatlantice de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu (AIAC) – sunt blocate din cauza lipsei exproprierilor, atenționează ministrul apelor și pădurilor, Ioan Deneș, prezent la Cluj.
Acesta a vizitat zona de pe râul Someș în care ar urma să fie executate lucrările, situată în apropierea stației de epurare a municipiului Cluj-Napoca și peste drum de aeroport.
“Noi am vrea ca să finalizăm lucrările cât mai repede, însă acest lucru nu se poate face atât timp cât terenurile nu sunt libere de sarcini, iar de acest lucru trebuia să se ocupe Consiliul Județean.
Și noi vrem ca la Cluj să avem un aeroport internațional modern, nu ne punem împotriva dezvoltării acestuia, dar exproprierile trebuie făcute cât mai repede, pentru ca, noi, la rândul nostru, să putem urgenta lucrările”, a spus Ioan Deneș.
“Vom face demersurile ca să se facă exproprierile, să se elibereze de sarcini aceste terenuri. Până la urmă este un obiectiv nu de interes local, ci național”, a menționat vicepreședintele CJ Cluj, Marius Mânzat.
“Prin contractul de asociere încheiat între Administrația Bazinală a Apelor Someș Tisa (ABAST) și CJ Cluj s-a stabilit de comun acord ca exproprierea terenurilor afectate de lucrări să fie făcută de CJ, urmând ca aceste terenuri să fie predate către ABAST libere de sarcini în vederea executării lucrărilor.
În prezent nu este stabilită comisia pentru exproprierea terenurilor necesare devierii râului Someșul Mic în vederea extinderii AIAIC.
ABAST a solicitat minimum de fonduri necesare începerii lucrărilor, în momentul finalizării procedurii de expropriere, cu posibilitatea suplimentării ulterioare.
În cazul în care procedura de expropriere va dura mai mult de o lună, constructorul va demara lucrările de consolidare pe afluenți”, a precizat conducerea ABAST.
Până acum din proiectul de amenajare a Someșului Mic în municipiul Cluj-Napoca s-au executat lucrări de 65 de milioane de lei, însă totalul prevăzut se ridică la suma de 174 de milioane. Lucrările au debutat în 2012, fiind coordonate de ABAST.
Acestea presupun regularizarea albiei pe 35 km, îndiguirea incintei aeroportului pe 8 km, consolidări pe malul râului pe 17 km și consolidarea malului pe 14 km. Din bugetul de stat s-au alocat pentru acest an 3 milioane de lei, din care se pot finaliza 650 m de albie nouă.
Conducerea AIAIC a anunțat că prelungirea noii piste de aterizare-decolare la 3,5 km va permite efectuarea de zboruri transatlantice spre SUA și Canada, cu atingerea unui trafic anual din Someșeni de 7 milioane de pasageri, față de 2,8 milioane în 2018.
Actuala pistă are capacitatea portantă pentru aeronave de tip Boeing 747, însă nu dispune de o lungime suficientă.
Sursa: ziuadecj.realitatea.net