Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat sâmbătă, 28 noiembrie, la Cluj că județul va beneficia de o infuzie de capital în valoare de 3,3 miliarde de euro.
Este vorba despre banii pentru metrou, centura metropolitană (Gilău – Apahida) și linia de tren de la Cluj la Episcopia Bihorului.
Proiectul metroului este unul inovator, pentru că municipiul Cluj-Napoca va fi primul oraș din afara Bucureștiului cu metrou.
”Pentru municipiul Cluj-Napoca veștile sunt foarte bune pentru anii care vor urma. Aceste proiecte de infrastructură beneficiază de sprijin, finanțare și implicare a autorităților locale. Pentru Cluj-Napoca, cel mai nou proiect asumat de către guvern este realizarea metroului, fiind primul oraș după București care va beneficia de transport cu metroul.
Mă bucur să văd că în România se poate dezvolta un proiect de metrou și în afara Bucureștiului.Am spart gheața și vor avea curaj și alte administrații să abordeze astfel de proiecte. Mă refer la marile municipii și zonele metropolitane, cu populație de peste 300.000 de locuitori.
De asemenea, avem proiectul de reabilitare a liniei de cale ferată de la Cluj la Episcopia Bihorului. Avem studiu de fezabilitate și se lucrează la dosarul de execuție. Este un proiect de 1,8 miliarde de euro va fi lansat în licitație la începutul anului viitor. În acest proiect se va face și pasajul de la Tăietura Turcului.
În ultimele două luni a avansat și proiectul care va lega Autostrada Transilvania de DN1, la Mărtinești. Am semnat contractul pentru studiul de fezabilitate în 2 noiembrie. În primul trimestru al anului viitor vom demara licitația și la finele anului 2023 să avem obiectivul finalizat.
Vreau să vorbesc și despre lucrările de pe Calea Baciului. Am dat ordinul de începere a lucrărilor și o să aveți o surpriză plăcută zilele următoare. La fel, ați văzut că cei 2 km extinși la patru benzi pe Calea Baciului au fost deja finalizați. Marcajele vor fi gata până în 1 decembrie”, a declarat Lucian Bode.
Proiectele sunt finanțate din fonduri europene, care trebuie cheltuite până în 2026, ceea ce este o mare provocare.
”Proiectele sunt finanțate din programul național de recuperare și reziliență și au condiții speciale. Este obligatorie finalizarea lor până în 2026.
Vreau să subliniez că în următorii patru ani printre proiectele cu impact major asupra Clujului, care se vor finaliza se numără 160 de km din Autostrada Transilvania, 24 de km din Sebeș – Turda, lotul 2, respectiv ceea ce ne-am angajat să finalizăm legătura de cinci km de la Mărtinești”, a mai spus Lucian Bode.