În tihna satului clujean Morişti, ascunsă de zgomotul lumii, Mariana Andone Rotaru transpune pe ouă de struţ, printr-o tehnică pe care a inventat-o, teme religioase din icoane pe sticlă, pictate în Transilvania în secolele 18-19. Ea este istoric, arheolog, fost director al Muzeului de Istorie din Turda.
Este vorba de o reinterpretare a celebrelor icoane pe sticlă de la Nicula, Şcheii Braşovului sau zona Făgăraşului. Şi transpunerea lor de pe o suprafaţă plană pe cea ovoidală a unui ou. În decorarea ouălor, ea îmbină şi respectă ambele tradiţii. Atât pe cea a încondeierii -scrierii cu ceară a ouălor-, cât şi pe cea a pictării vechilor icoane, pe dosul sticlei. Este o muncă migăloasă, care cere multă răbdare, mai ales că decorarea unui ou prin combinarea celor două tehnici îi răpeşte chiar peste 70 de ore adunate.
În tihna satului clujean Morişti, ascunsă de zgomotul lumii, Mariana Andone Rotaru transpune pe ouă de struţ, printr-o tehnică pe care a inventat-o, teme religioase din icoane pe sticlă, pictate în Transilvania în secolele 18-19. Ea este istoric, arheolog, fost director al Muzeului de Istorie din Turda.
Peste 70 de ore pentru un ou
Este vorba de o reinterpretare a celebrelor icoane pe sticlă de la Nicula, Şcheii Braşovului sau zona Făgăraşului. Şi transpunerea lor de pe o suprafaţă plană pe cea ovoidală a unui ou. În decorarea ouălor, ea îmbină şi respectă ambele tradiţii. Atât pe cea a încondeierii -scrierii cu ceară a ouălor-, cât şi pe cea a pictării vechilor icoane, pe dosul sticlei. Este o muncă migăloasă, care cere multă răbdare, mai ales că decorarea unui ou prin combinarea celor două tehnici îi răpeşte chiar peste 70 de ore adunate.
„Eu sunt o fire foarte energică. Dar în momentul în care mă aşez la masa de lucru, trebuie să am o stare sufletească foarte bună, să fiu zen, foarte împăcată cu mine. De exemplu, nu puteam lucra când auezeam la ştiri diverse lucruri alarmante despre pandemie. Dar când mă apucam de lucru, uitam de tot. Efectiv pierdeam contactul cu realitatea. Iar icoanele pe sticlă transmit o anumită energie pozitivă. Acum le văd cu totul cu alţi ochi faţă de cum le vedeam înainte”, spune, pentru AGERPRES, Mariana Andone Rotaru.
Ouăle par pictate -aşa cum cred şi cum i-au spus mulţi dintre cei care le-au admirat- însă imaginile finale de pe ele sunt rezultatul scufundării lor în băi succesive de culoare.
Instrumentele şi materialele folosite sunt specifice vechilor artişti, de la pensulă, la ceară, vopsele şi până la flacăra unei lumânări, la final.