Jumătate dintre copiii pasageri implicați în accidente rutiere din județul Cluj, în 2018, nu erau așezați în scaune auto și nu aveau pusă centura de siguranță. La nivelul municipiului Cluj-Napoca, 2 din 10 copii transportați în mașină nu purtau un sistem de siguranță, iar dintre cei care purtau, doar jumătate erau asigurați într-un sistem potrivit în funcție de înălțime, greutate și vârstă.

coral

Datele despre situația la nivelul județului Cluj aparțin Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj, statistici adunate în perioada 01.01.2018 – 31.12.2018. Cele cu privire la nivelul municipiului Cluj-Napoca au fost concluzionate printr-un studiu observațional privind siguranța copiilor în mașină, realizat de către Departamentul de Sănătate Publică din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (FSPAC), Universitatea Babeș-Bolyai, în cadrul proiectului ”Copil Iubit la Bord”.

Scopurile acestui proiect sunt: creșterea nivelului de utilizare a dispozitivelor de fixare în scaun pentru copiii pasageri, creșterea nivelului de informare cu privire la utilizarea corectă a sistemelor și reducerea numărului de decese și accidentări grave în rândul copiilor pasageri. Instrumentul principal pentru realizarea acestor scopuri este aplicarea  “Planului de acțiune pentru îmbunătățirea siguranței copiilor pasageri”, realizat de Inspectoratul de Poliție Județean Cluj, împreună cu Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca,  reprezentanții Fundației Crucea Albă și cei ai Universității Babeș Bolyai, Departamentul de Sănătate Publică al FSPAC, constituiți în primul Grup de Lucru Multisectorial privind Siguranța în Trafic a Copiilor Pasageri în Autovehicule. 

În cadrul acestui plan, vor avea loc activități de informare, prevenție și punere în aplicare a prevederilor legale referitoare la utilizarea dispozitivelor de fixare în scaun și a centurilor de siguranță. Planul de Acțiune va avea o durată de 12 luni (noiembrie 2019 – noiembrie 2020) și va urmări și evaluarea impactului măsurilor luate, nu doar aplicarea lor. 

În acest proiect care privește siguranța copiilor noștri, cei care investighează la fața locului accidente spun că impactul emoțional cel mai mare este în situația în care în autoturism se găsesc copii răniți. Orice acțiune a noastră care privește siguranța copiilor în trafic este bună și asigură prevenirea accidentelor de circulație.

Acționăm pe impunere, știți că sunt niște norme care reglementează aceste accesorii obligatorii în cazul copiilor până la 12 ani, însă conștientizarea conducătorilor auto (care sunt de cele mai multe ori părinții) în cadrul acestui proiect ne ajută să reducem numărul victimelor copii în accidentele rutiere.

Am văzut accidente în care o mașină era făcută praf, iar în interior copiii nu au avut nimic pentru că erau asigurați corespunzător în scaune auto și cu centuri puse”, spune adjunctul-șef al Inspectoratului Județean de Poliție, comisar șef Daniel Graur. 

Politia Rutieră este implicată în acest proiect prin organizarea de acțiuni în trafic pentru informarea și conștientizarea șoferilor cu privire la folosirea scaunelor pentru copii. Polițiștii rutieri au fost instruiți privind rolul scaunelor și modul de utilizare pe categorii de vârstă, înălțime și greutate”, susține șeful Serviciului Rutier din cadrul IPJ Cluj, comisar Dan Crișan.

Acest plan de acțiune va fi desfășurat pe o durată de 12 luni, începând din noiembrie acest an, până în noiembrie anul viitor. Punctual, vor fi organizate acțiuni în trafic, cel puțin o dată pe lună, acțiuni dedicate acestui domeniu. Și, binențeles, polițiștii vor fi atenți la acest aspect ori de câte ori sunt în trafic și observă nereguli. Se vor face recomandări, în prima fază.

Nu dorim să sancționăm, ci să informăm șoferii și să îi facem să conștientizeze importanța folosirii sistemelor de retenție. Pe lângă acțiunile din stradă, polițiștii vor lua parte la cursuri prin care vor învăța cum se folosesc corect scaunele auto, astfel încât să-i poată învăța mai departe pe șoferii care au nevoie de asistență.

Activitățile de conștientizare vor fi realizate și adresate părinților copiilor din grădinițe, școli și licee”, spune șeful Biroului pentru Analiză și Prevenire a Criminalității – IPJ Cluj, comisar Gina Pop.

OBIECTIVE ale Planului de Acțiune

Planul de Acțiune este în linie cu obiectivele naționale ca parte a Decadei Acțiunii pentru Siguranță Rutieră 2011-2020, și anume angajamentul țării noastre ca, până în anul 2020, să fie luate măsuri pentru a stabiliza și a reduce mai apoi nivelul prognozat al accidentelor rutiere. Astfel, pe termen lung principalul obiectiv al Planului de Acțiune este de a contribui la reducerea numărul de decese și accidentări grave.

Marcăm multe unicități cu acest proiect în Cluj-Napoca. E primul oraș din România în care se întâmplă un proiect pentru siguranța în trafic a copiilor. Vrem să facem din el un model de succes. Polițiștii rutieri au participat la cursuri în acest proiect, apoi am analizat împreună cu instituțiile implicate nevoile și am depășit barierele de implementare a legii.

Legislația nu este impedimentul în acest domeniu, însă ne confruntăm cu cifre. Exista multe date pe care Departamentul de Cercetare al FSAPC- UBB l-a documentat în acest proiect. Tot ce facem are o componentă de cercetare foarte importantă, pentru că vrem să vedem care este impactul, nu doar să facem niște acțiuni de dragul de a le face.

Obiectivul final al tuturor este ca, peste un an, doi, trei, să nu mai venim cu cifre de ordinul sutelor de copii care nu sunt asigurați corespunzător atunci când sunt pasageri în mașină”, a declarat directorul proiectului Copil Iubit la Bord, Ramona Brad. 

Pe termen scurt, planul de acțiune urmărește:

  • Obiectiv 1: Creșterea nivelului de utilizare a dispozitivelor de fixare în scaun potrivite pentru copiii pasageri la nivelul Municipiului Cluj-Napoca.
  • Obiectiv 2: Creșterea nivelului de informare cu privire la utilizarea corectă a dispozitivelor de fixare în scaun pentru copii și a centurilor de siguranță. 

Astfel, Planul de Acțiune este un exemplu de bune practici pentru creșterea nivelului de siguranță a copiilor pasageri atunci când călătoresc cu mașina.

Cei mici sunt cea mai prețioasă categorie de cetățeni pe care o avem. Anglo-saxonii spun că e nevoie de un sat ca să crești un copil, noi adăugăm că pentru siguranța lor e nevoie de o abordare multisectorială. Mă bucur că autoritățile locale, Poliția și cercetătorii ne-au dat toată priceperea și timpul lor ca să facem istorie la Cluj, ceea ce cred că deja am reușit să facem.

Vrem să continuăm tradiția premierelor cu o prelungire a acestui program. Vrem ca agenții din teritoriu să își asume această sarcină, pe lângă toate celelalte pe care le au. Îi rugăm să fie cu ochii pe cei mici care stau în mașină. Iar pentru noi, părinții, haideți să îi securizăm corect, deși știm cu toții că nu este ușor.

Este treaba noastră ca părinți să facem acele gesturi să îi menținem în siguranță și în viață”, spune președintele Fundației ”Crucea Albă”, Ana Măiță.

Primăria Cluj-Napoca, prin Poliția Locală, are un rol specific în cadrul inițiativei integrate ”Copil Iubit la Bord”, prin implicarea în procesul de colectare a datelor referitoare la utilizarea dispozitivelor de fixare în scaun și a centurilor de siguranță în rândul copiilor, precum și activități de prevenire desfășurate ulterior.  

Primăria poate și susține deja, de mai bine de un an, acest proiect atât din punct de vedere logistic, al infrastructurii, cât și financiar la nevoie. Luăm în calcul o inițiativă de sprijinire a părinților cu posibilități financiare reduse care au nevoie de dispozitive de fixare în scaun potrivite vârstei, înălțimii și greutății.

Am putea-o numi ”primul scaun”, însă, în fapt, e vorba de schimbarea scaunului în momentul în care este depășit/nu se mai potrivește copilului, ajutor ce s-ar putea realiza prin acordarea unor vouchere.

Noi susținem acest proiect în prezent și dorim ca pe viitor să preluăm practicile și ideile bune ale acestuia, prin crearea cadrelor legale pentru proiecte asemănătoare”, spune directorul de dezvoltare din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, Ovidiu Cîmpean.

BACKGROUND – REZULTATELE studiului observațional 

În mai 2018, la nivelul municipiului Cluj-Napoca, s-a desfășurat un studiu observațional privind siguranța copiilor în mașină, realizat de către Departamentul de Sănătate Publică din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (FSPAC), Universitatea Babeș-Bolyai. Prin intermediul acestui studiu s-a urmărit identificarea și evaluarea nivelului de utilizare a dispozitivelor de fixare în scaun pentru copiii pasageri ai autovehiculelor la nivel local. Principalele rezultate ale studiului arată că peste 20% dintre copiii transportați în autovehicule la nivelul municipiului Cluj-Napoca nu purtau un sistem de siguranță auto. În plus, doar 51% dintre copiii așezați într-un dispozitiv de fixare în scaun sunt asigurați corespunzător într-un sistem potrivit în funcție de înălțime, greutate și vârstă

Comparativ cu primul studiu observațional derulat de către Departamentul de Sănătate Publică din cadrul FSPAC, în anul 2014 (înainte de schimbarea legislației rutiere cu privire la utilizarea dispozitivelor de siguranță pentru copiii pasageri din 2015), cele mai recente date arată o creștere a procentului de utilizare a dispozitivelor de fixare în scaun de la 67.4% în 2014, la 78.1% în 2018. Cu toate acestea, principala problemă rămâne gradul scăzut de utilizare corectă a dispozitivelor de fixare în scaune (doar 51%). 

La fel ca și în cazul primului studiu observațional, datele colectate în 2018 arată că nivelul de utilizare a dispozitivelor de fixare în scaun scade odată cu creșterea în vârstă a copiilor. În schimb probabilitatea ca un copil sa fie așezat într-un dispozitiv de fixare este de trei ori mai atunci când și conducătorul auto poartă centura de siguranță.

––

DATE STATISTICE ale Poliției Rutiere, Municipiul Cluj-Napoca

Potrivit statisticilor Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj, în perioada 01.01.2018 – 31.12.2018, jumătate dintre copiii pasageri implicați în accidente rutiere la nivelul județului Cluj nu foloseau nici un fel de dispozitiv de fixare în scaun. În această perioadă, un număr de 97 de copii cu vârsta până la 17 ani au fost implicați într-un accident auto, iar 48 dintre aceștia nu erau asigurați corespunzător folosind un sistem de fixare în scaun sau/și în centură de siguranță.

PARTENERII principali ai proiectului:

  • Inspectoratul de Poliție Județean Cluj prin:
    • Serviciul Rutier 
    • Biroul de Analiză și Prevenire a Criminalității
  • Primăria Cluj-Napoca prin: 
    • Poliția Locală a Municipiului Cluj-Napoca 
    • Serviciul Strategie și dezvoltare locală management proiecte
  • Departamentul de Sănătate Publică, Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea-Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
  • Fundația „Crucea Albă”.

Partenerii asociați ai proiectului: 

  • Nola Kids Cluj-Napoca
  • Te-Rox Prod
  • Transylvania College Cluj Napoca.

Odată cu lansarea Planului de Acțiune, lansăm și ”Siguranța Copiilor în Mașină – Ghid Practic pentru Părinți”, un mic manual de alegere și folosire a dispozitivelor de fixare în scaun pentru copiii pasageri.

coral

coral