Primăria Cluj-Napoca, prin Direcția de Asistență Socială și Medicală sprijină inițiativa Fundației Regală Margareta a României, care pune la dispozția persoanelor de vârsta a treia Telefonul Vârstnicului. Prin acest proiect se răspunde nevoilor persoanelor vârstnice prin programe sociale menite să aline singurătatea, să combată izolarea socială și să reducă sentimentul de inutilitate și efectele acestora.

coral

Telefonl vârstnicului 0800 460 001 este o linie telefonică gratuită și confidențială, accesibilă la nivel național, prin care se răspunde cu suflet la problemele persoanelor vârstnice, oferind acces la informații și sfaturi, combate izolarea socială și sprijină demnitatea la vârste înainate prin sprijin emoțional, facilitează legătura cu actorii relevanți implicați în asistența persoanelor vârstnice și aduce în atenția publicului problematica vârstnicilor din țara noastră, semnalează cazurile de abuz sau nevoi particulare.

Operatori specializați răspund prompt și oferă informații persoanelor vârstnice de luni până vineri în intervalul orar 08:00 – 20:00 și sâmbăta între orele 08:00 – 16:00, acest lucru fiind posibil cu ajutorul voluntarilor de toate vârstele care construiesc relații cu vârstnicii izolați fizic sau emoțional care doresc un partener de discuție sau o persoană care să-i asculte.

Prin intermediul acestui program au fost sprijinite până în prezent peste 30.000 de persoane vârstnice din întreaga țară.

De ce există telefonul vârstnicului? Fenomenul îmbătrânirii a cunoscut un ritm de creștere alarmant în țara noastră, conform datelor Institutului Național de statistică peste 3.5 milioane de persoane au vârsta de peste 65 ani, la care se adaugă emigrarea tinerilor, insuficiența resurselor umane specializate și lipsa unui sistem de suport. O mare parte a acestor persoane se confruntă cu neajunsuri materiale, probleme medicale, izolare socială și acces limitat la informații.

Sistemele de aistență și consiliere, publice și private existente nu sunt suficiente pentru a acoperi nevoile acestei categorii de persoane. În țara noastră, unul din doi vârstnici sunt afectați de singurătate, iar acest sentiment poate conduce la efecte negative asupra sănătății și calității vieții acestora, care în final conduce spre marginalizare și excludere socială. Dintre cele mai pregnante nevoi cu care se confruntă persoanele vâstnice sunt sentimentul de inutiliate și lipsa unui interlocutor, persoanele din mediu urban resimțând mai acut aceste probleme.

Conform datelor Institutului Național de Statistică, în Cluj-Napoca, la 1 iulie 2018 numărul vârstnicilor era de 54.126 persoane (22.482 bărbați și 31.644 femei), iar la 1 ianuarie 2019 era de 54.920 (22.831 bărbați și 32.089 femei). Față de anul 1992, numărul vârstnicilor a crescut cu 10.935.

De la începutul programului și până în prezent, în județul Cluj au beneficiat de consiliere socială prin Telefonul Vârstnicului 229 de persoane, cu următoarea distribuție de vârstă:

Dintre aceștia 67% sunt femei și 33% bărbați.

Repartiția conform situației locative este:

60%  dintre apelanți au sunat din municipiul Cluj-Napoca și 40% au sunat din mediul rural și din orașele mici.

Numărul de beneficiari ai serviciului de reapelare săptămânală /suport emoțional a fost 26, dintre care 18 femei și 8 bărbați.

Apelanții au exprimat, de asemenea și nevoi de:

  • îngrijire la domiciliu: 29 persoane
  • instituționalizare cămin: 16 persoane
  • cazuri sociale: 18 persoane
  • socializare în cluburi de seniori: 7 persoane
  • consiliere juridică: 6 persoane
  • probleme medicale: 13 persoane.

coral

coral