Un constățean a publicat o opinie într-un ziar local din Costanța în care compară Constanța cu municipiul Cluj-Napoca, și subliniază o idee importantă, aceea că în Cluj-Napoca, deși nivelul de trai este unul ridicat, la fel sunt și costurile. Cristian Hagi a dat un singur exemplu și, anume că în Cluj-Napoca sunt scumpe parcările.
„Am comparat deseori Constanța cu municipiul Cluj-Napoca. Nu sunt singurul. Ne place Clujul, ne place ce face acolo Emil Boc, faptul că oamenii, nu blocurile, nu mașinile, nu alte interese obscure sunt în prim plan. Primarul și echipa sa trebuie să construiască orașe pentru oameni.
Ne place Clujul, dar nu prea ne place să plătim așa ca ardelenii.
Noul regulament de parcare din Constanța prevede o taxă de 7 lei, plus TVA, pentru zona 1 în oraș. Surpriză: în Cluj-Napoca, parcarea în centru este de 8 lei plus TVA. Și nici nu poți plăti de azi pe mâine. M-am cazat la un hotel acolo și am avut surpriza că nu puteam plăti decât până seara Nota bene: de seara până a 7 dimineața era gratuit. Așadar, câteva ore de parcare în centrul Clujului pot fi mult, mult mai ieftine decât în Constanța.
La noi e răzmeriță pe Facebook, se înjură, mai rămâne să amenințe că-și dau foc la mașini.
Am fost în Cluj, nici cei de-acolo nu sunt în al nouălea cer că taxa e așa de mare, dar, ce să vezi, se aplică.
E drept, în Constanța sunt și niște greșeli. De pildă, a treia oră de parcare e 15 lei și după… nu se știe. Practic, nu mai ai voie să parchezi. Mai mult, clujenii pot plăti și pentru mai puțin de o oră. Primăria Constanța n-a vrut să adopte acest model.
La fel de drept este că în Cluj se câștigă mai mult. Salariul este cu circa 25% mai mare. 8 lei pe oră este totuși destul de mult pentru cine muncește pe un salariu minim sau chiar mediu. Dacă ne raportăm la puterea de cumpărare din Cluj, ar rezulta că în Constanța parcarea ar trebui să fie 6 lei pe oră, plus TVA. E mult, e puțin? De ce nu are și Constanța un anumit interval în care parcarea e gratuită?
Filosofia din spatele prețului mare este să fie descurajat transportul în oraș cu mașina. De aceea parcarea în centru este taxată mai mult. Se mai naște însă o mirare în Constanța: e foarte mare centrul.
Primăria are însă mult de lucru pentru a crea un CT BUS din ce în ce mai eficient, pentru a reda toate trotuarele pietonilor, pentru a încuraja mersul cu bicicleta.
A început cu majorarea parcărilor. Să vedem cum va continua.
Să nu uităm totuși ce spun specialiștii: nu există prea puține parcări, ci parcări prea ieftine. Și, cu cât vom construi mai multe parcări și drumuri mai largi, cu atât oamenii vor folosi mai mult mașinile personale, deci va fi nevoie de alte parcări și drumuri. Un cerc vicios.
Și să nu uităm că nimic nu e gratis pe lumea asta. Și că populismul este mai dăunător decât corupția.
Dincolo de filosofia parcărilor, acest regulament are multe greșeli care trebuie corectate”, a scris Cristian Hagi pentru ct100.