David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, a participat, în calitate de membru, la ședința Comitetului de Conducere al Consiliului Internațional al Aeroporturilor – regiunea Europa (ACI Europe). Aceasta s-a desfășurat la Bruxelles în perioada 23-24 ianuarie 2024.
Ședința ACI Europe are loc în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, se pregătește implementarea mai multor reglementări și măsuri aplicabile transportului aerian, printre care:
- Operaționalizarea Sistemului de Intrare/Ieșire (Entry/Exit System – EES) din spațiul Schengen;
- Definirea Strategiei AVSEC a Uniunii Europene (EU Aviation Security Strategy) care vizează îmbunătățirea controalelor de securitate pe aeroporturi;
- Revizuirea Rețelei Transeuropene de Transport (TEN-T) pentru crearea unui transport durabil și eficient la nivelul UE;
- Implementarea măsurilor pentru reducerea cu 55% a emisiilor de carbon până în anul 2030 și crearea unei infrastructuri care să permită alimentarea aeronavelor cu combustibili ecologici;
- Îmbunătățirea condițiilor de călătorie și protejarea drepturilor pasagerilor;
- Supravegherea capacității operaționale a aeroporturilor prin intermediul procesului de monitorizare a sloturilor – o măsură care vine ca urmare a întârzierilor și anulărilor de zboruri în perioada Covid-19 și post-Covid.
Referitor la Entry/Exit System, acesta trebuie implementat și în România, după aderarea la Spațiul Schengen cu frontierele aeriene. EES este un sistem informatic automatizat de înregistrare a persoanelor din țările terțe, de fiecare dată când acestea trec frontierele externe ale Spațiului Schengen.
Discuțiile din cadrul ședinței ACI Europe au punctat aspectele legate de operabilitate, implementare și pregătirea statelor membre pentru introducerea noului sistem, care presupune îndeplinirea unor cerințe tehnice (IT, conectarea și automatizarea sistemelor) și operaționale la fiecare punct de trecere a frontierei. Comisia Europeană își propune ca în vara anului 2024 să ia decizia finală privind operaționalizarea sistemului EES, termenul estimat fiind, cel mai devreme, luna octombrie 2024.
Un alt subiect important aflat pe agenda ședinței ACI Europe a fost cel legat de EU Aviation Security Strategy, în contextul în care concluziile, în urma evaluării riscurilor și amenințărilor, arată că unele dintre metodele de control, stabilite în urmă cu mai bine de 10 ani, nu mai aduc rezultatele dorite în materie de securitate. Astfel, aeroporturile din Uniunea Europeană, în funcție de numărul de pasageri, vor trebui să aibă în dotare aparate de ultimă generație care să ducă la creșterea capacității de detecție a explozibililor, metalelor sau a altor obiecte interzise aflate asupra pasagerilor, în bagajele de cală sau de mână. În anumite condiții, aeroporturile cărora nu li se va impune obligativitatea de a implementa noile tehnologii vor fi obligate să crească măsurile de control aleatoriu. Obiectivul Comisiei Europene este ca noua strategie de securitate să fie definită în primul trimestru al anului 2024.
La cea de-a 138-a întâlnire a Board-ului Consiliului Internațional al Aeroporturilor – regiunea Europa (ACI Europe) au participat și oficiali ai Comisiei Europene și lideri din industria aviației civile.
Despre ACI EUROPE:
ACI Europe reprezintă peste 500 de aeroporturi din 55 de țări. Membrii ACI Europe facilitează peste 90% din traficul aerian comercial din Europa. Transportul aerian susține 13,5 milioane de locuri de muncă, generând 886 miliarde de euro în activitatea economică europeană (4,4% din PIB). Cu sediul la Bruxelles, ACI Europe conduce și deservește industria aeroportuară europeană și menține legături puternice cu alte regiuni ACI din întreaga lume.
Despre Aeroportul Internațional “Avram Iancu” Cluj:
Aeroportul Internațional “Avram Iancu” Cluj a încheiat anul 2023 cu un număr de peste 3,2 milioane pasageri, ceea ce înseamnă o creștere de aproximativ 23% față de anul 2022, consolidându-și poziția de primul aeroport regional al României. Odată cu aderarea României la Spațiul Schengen, aproximativ 70% din traficul înregistrat pe Aeroportul Internațional Cluj va fi în acest spațiu, iar 30% din trafic va fi non-Schengen.