Din 2021 până în prezent Hidroelectrica a plătit peste 6 milioane de lei pentru a pune la punct o aplicație de facturare și contractare de clienți. Însă, facturile întârzie să apară și din cauza faptului că softul la care lucrează compania R Systems Computaris Europe SRL este dedicat, potrivit caietului de sarcini, unui număr de 250.000 de clienți și 300.000 de locuri de consum. Însă compania a contractat peste 500.00 de clienți și, probabil, dublul numărul locurilor de consum estimate inițial.

Cei peste 500.000 de clienți ai Hidroelectrica trebuie să cunoască faptul că furnizorul de electricitate nu trimite facturile pentru consumul de energie electrică din cauza soft-ului de facturare care este subdimensionat. Potrivit caietului de sarcini a licitației prin care compania de stat a comandat softul de facturare, numărul maxim estimat de clienți era de 250.000, însă, în realitate, peste 500.000 de persoane au devenit clienți ai acestui producător de energie.

Firma care se ocupă de producerea soft-ului se numește R Systems Computaris Europe SRL și, până în momentul de față, a încheiat contracte publice cu doar două instituții: Agenția Națională de Integritate (ANI) și Hidroelectrica. Cu cei de la ANI valoarea celor două contractelor este de peste 700.000 lei, iar cele 7 contracte încheiate cu Hidroelectrica sunt în valoare de peste 6,2 milioane lei.

Contractele încheiate între R Systems Computaris Europe și Hidroelectrica vizează exclusiv serviciul de facturare, iar relația contractuală între cele două companii a început din anul 2021.

Ultimul dintre aceste contracte a fost semnat la sfârșitul lunii noiembrie 2022, a costat peste 1,8 milioane lei și se numește „Suportul tehnic, mentenanța corectiva si evolutivă, administrarea, operarea aplicației de management al contractelor de furnizare și facturare clienți casnici și non-casnici, inclusiv cereri de schimbare pentru alinierea cu legislația în vigoare, implementarea unor funcționalități noi în portal și integrarea aplicației de management a contractelor de furnizare și facturare cu platforma POSF”, arată Gazeta de Cluj.

În afară de acest contract, toate celelalte au fost atribuite prin proceduri simplificate sau negociere directă, adică fără organizarea unei licitații publice.

Caietul de sarcini făcut pentru atribuirea contractului prin care Hidroelectrica cumpărăr serviciile de mentenanță și administrarea aplicației de facturare arată că erau vizați un număr de clienți de 250.000 de clienți și 300.000 locuri de consum.

”Hidroelectrica oferă de mai mult de 2 ani și servicii de furnizare energie electrică pe piața liberă concurențială, iar datorită ofertei competitive, a atras un interes crescut din partea clienților casnici interesați să schimbe furnizorul de electricitate și a dobândit un portofoliu relevant de clienți în urma procesului de contractare (aproximativ 250.000 de clienți și 300.000 locuri de consum). Hidroelectrica își propune să dezvolte în continuare portofoliul de furnizare și să susțină creșterea numărului de clienți de furnizare, acesta fiind modul cel mai eficient de monetizare a certificatelor verzi provenite din portofoliul de producție din resurse regenerabile pe care Hidroelectrica îl deține”, se arată în caietul de sarcini al licitației.

Potrivit documentației licitației, cei de la R Systems Computaris Europe implementează aplicația de facturare pe suportul a două platforme dedicate: Salesforce Sales Cloud și SAP IS-U/SAP-SEW, iar data lor de intrare în producție, adică data de la care ar fi trebuit să funcționeze, era 1 octombrie 2022.

Doar că acest lucru nu s-a întâmplat, în schimb contractele în valoare de peste 6 milioane de lei au fost semnate.

Tot documentația din această licitație arată că, în prezent legătura între platforma Hidroelectrica și clienți este realizată prin intermediul unor roboți software furnizați de UiPath, celebrul unicorn din industria românească de IT care, potrivit presei, a făcut senzații pe bursa din SUA. Însă sistemul de robotizare nu a reușit să susțină un val de câteva sute de mii de clienți.

Astfel, funcționarea pe Hidroelectrica pe partea de contractare și facturare se desfășoară în felul următor.

”Roboții software preiau documentele încărcate de către client și le transmit către acest serviciu de procesare documente, acesta din urmă fiind responsabil pentru clasificarea documentelor în funcție de tipul acestora și extragerea automată de metadate din aceste documente. Serviciul este configurat astfel încât trimite către roboți rezultatele procesului de clasificare și extragere de metadate. Roboții software existenți au fost dezvoltați folosind tehnologia UiPath, astfel încât să se automatizeze procesul de contractare prin email și prin platforma digitală de contractare”, mai arată documentația. Potrivit informațiilor, Hidroelectrica deține 6 licențe UiPath.

În lipsa facturilor, vin amenzile

Potrivit statisticilor ANRE cu reclamațiile și amenzile date de-a lungul anului 2022, Hidroelectrica este prima în acest top nefericit, raportat la baza de clienți. Astfel, în clasamentul furnizorilor de energie electrică reclamați, Hidroelectrica este pe locul 3, cu 3.998 de reclamații, după Enel Energie și Electrica Furnizare (5.769, respectiv 4.160). Enel Energie are însă circa 1,5 milioane de clienți, iar Electrica peste trei milioane, nu sute de mii ca Hidroelectrica.

Cam tot la fel stau lucrurile în cazul amenzilor date de ANRE. Hidroelectrica ocupă aici al cincilea loc ca sume absolute, cu amenzi primite de 365.000 de lei. Primul este Electrica Furnizare (760.000 de lei), urmată de Enel Energie Muntenia (500.000 de lei), E.On (475.000 de lei) și Enel Energie (470.000 de lei). E.On are circa 1,7 milioane de casnici în portofoliu iar Enel Energie circa 1,5 milioane. Așadar, raportat la numărul de clienți, tot Hidroelectrica iese cel mai prost.

Zilele trecute, ministrul Energiei, Virgil Popescu a declarat despre întârzierea facturilor la energie, că poate confirma că nici el nu a primit acasă factura, în Turnu-Severin şi că îl nelinişteşte treaba aceasta.

”Vă pot confirma că nici eu nu am primit acasă factura, în Turnu-Severin. Mă nelinişteşte treaba aceasta, am avut discuţii la un moment dat cu conducerea Hidroelectrica, nu vizavi de mine, ci de acest fenomen, au ieşit cu un comunicat că se vor plăti eşalonat, la cererea fiecăruia, deci nu va trebui să scoată oamenii banii din buzunar, vor plăti facturile lună de lună”, a spus ministrul.

El a precizat că ”Hidroelectrica a avut o achiziţie de clienţi foarte agresivă, datorită preţului pe care îl au, softul pe care l-au implementat nu a fost finalizat în timp util, softul de facturare, şi acum au anunţat că a fost finalizat şi începe facturarea”.

Recent, ANRE a amendat Hidroelectrica cu 400.000 de lei. Sancțiunea a fost aplicată inclusiv pentru neemiterea la timp a facturilor.

În ceea ce privește transmiterea indexului, Hidroelectrica a anunțat luna trecut că „odată cu implementarea noului soft de facturare, au fost actualizate codurile locurilor de consum, acestea urmând a se regăsi înscrise pe facturile viitoare.

Pentru a facilita această tranziţie, în următoarele luni puteţi transmite indexul autocitit folosind oricare din cele două coduri (cel vechi sau cel nou)”. În această lună, citirea indexului Hidroelectrica va avea loc în perioada 24-28, ca în fiecare lună.

Facturile din vara anului trecut vin acum

Facturile emise de compania Hidroelectrica pentru consumul pentru luna august 2022 vor veni săptămâna viitoare, arată un anunț al Hidroelectrica. La începutul lui martie, cei mai mulți dintre cei 500 de mii de clienți ai Hidroelectrica au primit facturile pentru luna iulie a anului trecut, după multe luni în care nu mai primiseră nicio factură.

„Hidroelectrica va emite facturile aferente lunii august 2022 începând de săptămâna viitoare (27-31 martie). Momentan compania lucrează împreună cu dezvoltatorii de soft pentru actualizarea soldurilor clienților, astfel încât să fie evitată transmiterea de documente cu valori sau situații neconforme. Menționăm că astfel de erori sunt inerente până la maturizarea completă a sistemului şi apelăm la înţelegere din partea clienților noştri şi îi încurajăm să ne semnaleze eventualele neconformități constatate pentru a le putea remedia.

Pentru sesizări legate de sold, compania a înfiinţat special adresa de mail [email protected]”, arată reprezentanții companiei.