Cercetătorii au descoperit că micuții tind să imite dependența părinților de dispozitive. Cu cât mama și tata petrec mai mult timp în fața ecranelor, cu atât copilul devine mai dependent de acestea.

Timpul petrecut în fața ecranelor creează dependențăFOTO: Arhiva

Părinții dependenți de ecrane afectează negativ dezvoltarea limbajului copiilor prin activități precum tastarea, trimiterea de mesaje, tweeting și TikTokking, arată noile date.

„Tehnoreferința parentală” – întreruperea frecventă a interacțiunilor față în față dintre părinți și copii din cauza utilizării dispozitivelor cu ecran – influențează sănătatea mintală a copilului, relațiile familiale și dezvoltarea cognitivă, au explicat autorii studiului realizat la Institutul de Psihologie din Estonia, într-un raport din 11 septembrie, conform New York Post.

Echipa de cercetători, condusă de dr. Tiia Tulviste de la Universitatea din Tartu, a intervievat peste 400 de familii cu copii sub cinci ani, pentru a determina impactul utilizării excesive a telefoanelor, computerelor, tabletelor și televizoarelor de către părinți.

Constatările sunt similare cu cele ale cercetătorilor de la Universitatea Drexel, care au descoperit recent că bebelușii și copiii mici, care petrec mult timp în fața ecranelor, sunt mai predispuși să manifeste comportamente senzoriale atipice, asociate cu tulburări de neurodezvoltare, cum ar fi autismul și tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD).

La începutul lunii, Agenția de Sănătate Publică din Suedia a recomandat interzicerea utilizării dispozitivelor electronice de către copiii sub doi ani, argumentând că acestea duc la somn insuficient și probleme de sănătate mintală.

Cercetarea lui Tulviste susține această recomandare și sugerează ca și adulții să fie mai atenți la utilizarea dispozitivelor.

Tulviste a chestionat 421 de părinți, cerându-le să estimeze timpul petrecut de fiecare membru al familiei folosind dispozitive cu ecran în scopuri diferite, într-o zi obișnuită de weekend. De asemenea, a întrebat cât din acest timp era petrecut împreună ca familie, de exemplu, vizionând un film.

Participanții au completat și un chestionar de evaluare a abilităților lingvistice ale copiilor. Pe baza răspunsurilor, cercetătorii au clasificat familiile în categorii de utilizare a ecranului: „ridicată”, „scăzută” sau „moderată”.

Analizând datele, cercetătorii au constatat că acei copii care petrec mai puțin timp în fața ecranelor obțin rezultate mai bune la testele de gramatică și vocabular.

Nicio formă de utilizare a ecranului, inclusiv vizionarea în familie, nu a avut un impact pozitiv asupra abilităților lingvistice ale copiilor. În plus, jocurile video au fost corelate negativ cu competențele lingvistice ale acestora.

„Deși cititul cărților electronice și jocurile educative pot oferi oportunități de învățare, cercetările arată că, în primii ani de viață, factorul cel mai influent este interacțiunea verbală directă, față în față, dintre părinte și copil”, a explicat Tulviste într-un comunicat.