• CSAT a declasificat documente de la instituțiile de apărare și securitate vizând campania de pe TikTok a lui Călin Georgescu.
  • SRI a informat că rețeaua de 25.000 de conturi prin care era promovat Călin Georgescu a devenit foarte activă cu două săptămâni înainte de alegeri. Peste 700 de conturi au fost create din 2016 şi au avut o activitatea redusă până pe 11 noiembrie 2024. Ofițerii SRI au constatat cǎ modul de operare era menit sǎ îngreuneze identificarea conturilor ce aparțineau rețelei.
  • În document se menționează că activitatea conturilor de TikTok a fost organizată pe Telegram, unele grupuri fiind înființate încă din 2022. 
  • SRI punctează și aspecte referitoare la mecanismele de finanțare a campaniei electorale, confirmând implicarea lui Bogdan Peschir în finanțarea promovării lui Călin Georgescu. Bogdan Peșchir, cunoscut drept „bogpr” pe platforma TikTok, a efectuat donații de peste un milion de euro și plăți de 381.000 de dolari în perioada 24 octombrie – 24 noiembrie către utilizatorii unor conturi de TikTok implicați în promovarea lui Călin Georgescu, potrivit SRI. 

„Candidatul Călin GEORGESCU a declarat la AEP 0 lei buget de campanie electorală, respectiv că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia. Datele deţinute au relevat implicarea contului de TikTok «bogpr», utilizat de cetăţeanul român Bogdan PEŞCHIR, în finanţarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei de socializare. Acesta, utilizând contul “bogpr” a realizat donaţii pe TikTok de peste un milion de euro. După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea „bogpr” în finanţarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul piatformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii TikTok în dialogul cu autorităţile române în data de 28.11.2024”, arată SRI, în documentul transmis în ședința CSAT din 28 noiembrie.

SRI a confirmat identitatea utilizatorului „bogpr” şi a menţionat că acesta a efectuat plăţi în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24 octombrie – 24 noiembrie a.c., către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicaţi în promovarea candidatului Călin GEORGESCU, inclusiv după data încheierii campaniei electorale. „Acestea reprezintă încălcări ale politicilor TikTok şi ale legislaţiei electorale române”, a mai indicat documentul SRI.

Serviciul de informații menționează si un număr mare de atacuri cibernetice rusești asupra sistemelor AEP, peste 85.000, anterior alegerilor. Atacurile au continuat și în ziua scrutinului, fiind utilizate sisteme informatice din 33 de țări.

Într-o alta nota, SRI face referire la „acțiuni ale unui actor cibernetic statal asupra infrastructurilor IT&C suport pentru procesul electoral, găzduite de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS)”.

Mai exact, pe 24 noiembrie, SRI a obținut date cu privire la „publicarea unor credențiale de acces asociate bec.ro, roaep.ro și registrulelectoral.ro în cadrul unor platforme de criminalitate cibernetica de sorginte rusă, date similare fiind identificate și în cadrul unui canal privat de Telegram recunoscut pentru diseminarea de date exfiltrate din foarte mult state, mai puțin Federația Rusă”.

Documententele CSAT pot fi vizualizate aici

Document CSAT MAI

Document CSAT SIE

Document CSAT SRI I

Document CSAT SRI II

Document CSAT STS

SIE: Rusia a făcut cercetări sociologice pentru depistarea vulnerabilităților statelor

Informarea transmisă de SIE arată că Rusia a interferat în procesele electorale ale mai multor state, context în care a făcut cercetări sociologice pentru a identifica vulnerabilități și capacitatea de răspuns a statelor. În cadrul acțiunilor, s-ar pus accent pe agresiunea informațională , propagandă și utilizarea inteligenței artificiale.

„În spațiul online occidental, Rusia a depus eforturi constante pentru accesarea unor categorii cât mai largi de audiență, prin extinderea infrastructurii online și diversificarea tehnicilor de răspândire a narativelor (pro)ruse”, explică SIE.

Mai mult, se menționează interesul Moscovei pentru creșterea candidaților pro-ruşi, de extremă dreapta, antisistem, pacifiștilor și reprezentanților mișcărilor naționaliste, extrema dreaptă fiind receptivă față de Moscova și pe un trend ascendent.

Totodată, informarea SIE face referire la faptul că România este perceput de Rusia drept un stat inamic și precizează că situația politică din România a fost abordată în cadrul emisiunilor televiziunilor rusești, talk-show-uri la care s-a lansat ideea că forțele pro-ruse din România ar putea obține peste 30% la alegerile parlamentare.

Propaganda rusă a vizat România în 2024 indirect, prin apartenența la NATO, și direct, prin dezinformări și încălcări ale spațiului aerian al țării, susține SIE. Mesajele de propagandă au vizat divizarea societății pe tema ajutorului acordat Ucrainei, legat de controlul NATO/SUA asupra țării și amplificarea neîncrederii populației în capacitatea de răspuns a NATO.

Tehnicile folosite, arată serviciul de informații, au fost utilizarea de mesaje foto-video a căror veridicitate este greu de probat și rostogolirea în masă prin aproximativ aceleași conturi, pe multiple rețele de socializare.

Ce date a transmis MAI

Peste 100 de influenceri, cu aproximativ 8 milioane de urmăritori, au fost manipulați să îl promoveze pe Călin Georgescu, transmite MAI, pe modelul folosit și în Republica Moldova, pentru promovarea candidatului pro-rus. TikTok nu a respectat legislația, arată ministerul de Interne, aspecte constatate și de serviciile de informații, context în care, în intervalul 13-26 noiembrie, Calin Georgescu a ajuns pe locul 9 mondial în topul trendurilor de promovare a conținutului, cele mai multe vizualizări fiind înregistrate după primul tur al alegerilor.

„Unii dintre susţinătorii campaniei implicaţi în promovarea şi cumpărarea de voturi sunt exponenţi ai mediilor extremiste de dreapta, infracţionale şi ai cultelor religioase, implicate anterior în promovarea unor narative proruse, antisemite, anti-NATO sau împotriva Ucrainei”, mai spune MAI.

Reprezentanții MAI spun că analiza a arătat că a fost identificat un tipar similar vizând Ucraina înainte de a fi invadată: „În concret, campania informaţională „Echilibru şi Verticalitate” este identică cu campania „Frate lângă Frate” derulată de Federaţia Rusă în Ucraina, ambele realizându-se prin manipularea unor micro-influenceri legitimi”.

În același timp Serviciul de Telecomunicații Speciale a anunțat că în timpul procesului electoral a blocat cu succes toate atacurile cibernetice identificate și recunoaște că au fost  atacuri de tip DDOS la nivelul infrastructurii IT&C precum și la nivelul altor resurse din sfera guvernamentală.