Caz incredibil la Cluj-Napoca, în urmă cu câteva zile: o femeie de 73 de ani, dependentă de dializă, s-a ales cu o fractură a mâinii în momentul când, scăpată, într-o primă fază, de către personal, a fost totuşi prinsă in extremis. Însă, dată fiind fiind starea grea a pacientei, mâna ei s-a frânt asemeni unui vreasc. Acum, indignată, familia victimei s-a prezentat la I.M.L. şi nu exclude posibilitatea de a da în judecată clinica privată de dializă pentru incident!
Joi, 27 mai, o doamnă trecută de patruzeci de ani păşeşte, dezorientată, în sala de aşteptare a I.M.L. Cluj. Mă recomand, conform obiceiului, pentru a nu fi confundat cu vreun angajat al instituţiei. Iar femeia îmi mărturiseşte, teribil de cătrănită, că mama ei – suferindă de mai multe boli şi totodată dependentă de dializă – a păţit un mare necaz, în urmă cu două zile, la Clinica „Nefromed” Cluj-Napoca, unde îşi face tratamentul.
Apoi detaliază: ”Marţi, după dializă, când să o pună înapoi în scaunul rulant, ridicând-o de pe pat, asistenţii care se ocupă de ea au scăpat-o din mâini! Şi apoi au ridicat-o, ţinând-o de mâini. Degeaba tot striga mama: „Nu-mi forţaţi mâna, c-o rupeţi”, ei tot au apucat-o de membrul superior! După aceea, au transportat-o direct la Clinica de Ortopedie, iar noi am fost informaţi despre ce se întâmplase – şi ne-am dus imediat acolo, ca să vedem ce s-a întâmplat. Şi, aşa, pentru noi, care ne ocupăm pe rând de mama, aceasta, cu bolile ei reprezintă o mare problemă! Aşa că am angajat un avocat şi ne gândim serios să dăm clinica în judecată. Nu avem nimic cu medicii de acolo, care-s amabili şi săritori, doar cu cadrele care au fost neglijente.”
Insist pentru mai multe amănunte, însă femeia vorbeşte la telefon cu cineva – probabil sora ei – căreia îi dă raportul asupra paşilor pe care-i face la I.M.L. Iar, la sosirea surorii sale, cea care până atunci fusese destul de vorbăreaţă pică într-un mutism absolut, probabil la decizia noii venite de a nu-mi oferi cazul şi continuă formalităţile necesare efectuării consultului. Curând, o ambulanţă particulară, în care se află pacienta parchează în curtea instituţiei şi întreg personalul de gardă iese din clădire şi se deplasează la ea, pentru a o vedea.
De acolo, din curtea I.M.L., am contactat de urgenţă Clinica „Nefromed” Cluj-Napoca şi, după doar câteva minute, primesc numărul de telefon al purtătoarei de cuvânt a instituţiei. Amabilă, după câteva ore de aşteptare – timp necesar redactării poziţiei clinicii-mamă – aceasta ne-a transmis următoarele:
„Ca răspuns la întrebarea dumneavoastră adresată telefonic în cursul acestei dimineți, în care solicitați punctul nostru de vedere cu privire la incidentul în care este implicat un pacient al centrului nostru de dializă din Cluj – Nefromed Dialysis Centers, vă facem următoarele precizări:
În ultimii ani, din ce în ce mai mulți pacienți se prezintă în dializă într-o stare fragilă de sănătate.
În incidentul regretabil petrecut în cursul zilei de marți 25.05.2021, pacientul, la finalul ședinței de hemodializă, în momentul în care a fost mobilizat de către infirmieră și șofer pentru a fi mutat din pat pe fotoliul rulant, a avut tendința să cadă, moment în care persoanele care îl ajutau l-au ridicat susținându-l de membrele superioare, evitând o căzătură cu potențial letal pentru pacient. Totuși evenimentul s-a soldat cu o injurie.
De asemenea, dorim să precizăm ca potrivit art. 22 din Legea 46/2003, “informaţiile cu caracter confidenţial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul îşi dă consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres”, iar conform art. 21 “informațiile privind starea pacientului, rezultatele investigațiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidențiale”. Astfel, ne aflăm în imposibilitatea de a vă relata orice informații cu caracter confidențial.”