Prima asociere de firme care a depus la Primăria Cluj-Napoca oferte pentru proiectarea și construirea metroului are ca lider compania Gülermak, înființată în anul 1958 în Ankara, Turcia.
Aceasta este specializată în lucrări de infrastructură civilă și proiecte de construcții industriale, fiind firma recunoscută ca având cea mai mare experiență în domeniu din Turcia, conform cluj24. De-a lungul anilor, a executat lucrări de metrou, tuneluri, căi ferate, poduri, viaducte și centrale electrice în Polonia, Suedia, Emiratele Arabe, India și Turcia.
Printre proiecte se numără cel al liniei de metrou din Dubai pentru Expo 2020, care a costat 2,8 miliarde de dolari. Compania are o subsidiară care este lider în Turcia la producția de oțel, având trei fabrici în Ankara și Izmir.
Cea de-a doua asociere de firme care ca lider compania Doğuș Insaat Ve Ticaret SA, tot din Turcia, considerată un lider de clasă mondială în sectorul construcțiilor la nivel internațional, înființată în anul 1951.
Compania a finalizat peste 250 de mega-proiecte de infrastructură, cu o valoare totală de peste 30 de miliarde de dolari, în Turcia și țări din Orientul Mijlociu, nordul Africii, Europa de Est și din zona Golfului – linia II de metrou din Sofia (Bulgaria), metroul din Ryadh (Arabia Saudită), metroul din Mumbai (India), metroul din Istanbul (Turcia), reabilitarea metroului din Tbilisi(Georgia).
Doğuș are în portofoliu proiecte care au inclus 1.540 km de drumuri, 49 km de poduri și viaducte, peste 380 km de linii de metrou, cale ferată și tuneluri, dar și 21 de baraje și centrale electrice. Licitația pentru metrou a fost reluată, după ce Guvernul a aprobat actualizarea indicatorii tehnico-economici, după o creștere de circa 35% a costurilor pentru realizarea acestuia.
Guvernul a aprobat actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru Magistrala I de metrou de la Cluj, astfel că licitația lansată de Primăria Cluj-Napoca încă din luna martie 2022 și suspendată în luna august, s-a reluat. Valoarea estimată a contractului este de peste 9 miliarde lei, iar firmele interesate au la dispoziție circa două săptămâni pentru a-și finaliza și depune ofertele.
Primăria a decis în august să suspende licitația pentru Magistrala I de metrou din Cluj, după ce a primit sesizări oficiale de la mari concerne interesate de realizarea Metroului că nu pot depune oferte în valoarea estimată, adică peste 6,6 miliarde lei fără TVA. Astfel, indicatorii tehnico-economici au fost actualizați și aprobați de administrațiile locale din Cluj și Florești, iar ulterior, de către Guvern.
S-a aprobat o creștere de 35,7% a costurile aferente obiectivului de investiții. Magistrala I de metrou Cluj este o linie de metrou ușor cu lungimea de 21 de kilometri, cu 19 stații subterane și 1 un depou suprateran, în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens), se arată în documentele publicate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Noua valoare estimată pentru contract sunt de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care valoarea estimată a lucrărilor de execuție este 8.666.341.418,31lei fără TVA, iar valoarea estimată a serviciilor de proiectare, expertizare tehnică, documentații tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/ acordurilor/ autorizațiilor, verificare tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, proiect tehnic și detalii de execuție, asistență tehnică este de 398.114.648,69 lei fără TVA.
Durata contractului este neschimbată: 96 de luni (8 ani). La evaluarea ofertelor, prețul va conta în proporție de 55%, restul punctajului urmând a fi acordat pentru propunerea tehnică. Actualizarea indicatorilor tehnico-economici era singura modalitate prin care proiectul să poată continua în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, a arătat municipalitatea.