Limitarea deplasărilor şi restricţiile impuse de pandemie pe toată planeta au afectat, enorm călătoriile cu avionul.
În România, de exemplu, numărul pasagerilor care au trecut prin aeroporturi a scăzut cu 70 de procente față de 2019. Practic, în mai puţin de un an, traficul aerian s-a întors la nivelul de acum două decenii, potrivit datelor furnizate de o companie globală de analize în industria aviatică.
Pentru aeroporturile din toată lumea, perioada stării de urgenţă a fost critică.
Ziua cu cele mai puţine zboruri a fost 25 aprilie, când s-au ridicat de la sol doar 13.600 de avioane, comparativ cu cea mai aglomerată zi din 2020, când au fost 95.000.
În România, pentru a face faţă pierderilor, responsabilii din domeniu au căutat soluţii pentru a-şi păstra angajaţii, dar şi pentru a supravieţui financiar. Însă, potrivit directorilor de aeroporturi, perspectivele nu sunt grozave.
David Ciceo, directorul Aeroportului Internațional „Avram Iancu”, Cluj-Napoca: „Vom avea ianuarie, februarie, martie, aproape tot personalul va fi în program redus. Am izolat părţi din clădire, ca să reducem costurile de mentenanţă, am redus costurile de întreţinere. În felul ăsta am salvat locuri de muncă”.
În 2020, pe aeroportul din Cluj-Napoca au zburat 900 de mii de pasageri, o scădere de 70 la sută faţă de 2019, când aeroportul se apropia de 3 milioane de pasageri. În aceeaşi perioadă, şi numărul de curse s-a înjumătăţit.
Pe aeroportul din Cluj-Napoca sosesc zilnic avioane aproape goale. De pildă, în cursa de la Munchen, din 110 locuri, doar 20 au fost ocupate.