Indiferent dacă îți plac sporturile montane, acvatice sau drumețiile, este bine să înregistrezi aventurile tale. Ce metodă mai bună să îți aduci aminte decât prin filmulețe la cea mai bună calitate? Există tot felul de camere video de mici dimensiuni, potrivite pentru sport și activități diverse, pe care le poți utiliza pentru a filma chiar și în momentele cele mai pline de adrenalină. Aceste tipuri de camere pot fi montate pe cască, pe geacă sau pe echipamentul sport și îți pot oferi o nouă perspectivă asupra aventurilor tale.
Specificații tehnice de care trebuie să ții cont
Rezoluție (Full HD / 4K)
Practic, trebuie să ne gândim dacă trebuie să înregistrăm în 4K sau dacă Full HD (1080p) este suficient. În prezent, aproape toate materialele video sunt consumate în Full HD, astfel încât se pot realiza proiecte bune înregistrând la 1080p, dar din ce în ce mai multe materiale sunt publicate în 4K: utilizatorii care au dispozitive 4K pot vedea conținutul în această rezoluție, iar ceilalți îl pot vedea redimensionat automat la 1080p sau la rezoluția dispozitivului lor. Un GoPro cu rezoluție 4K poate fi cea mai bună alegere.
Filmarea în rezoluții 4K sau mai mari și apoi redimensionarea în editare are avantajele sale: oferă în general o imagine mai clară, permite aplicarea stabilizării software în faza de editare, permite decuparea unei scene pentru mărire (zoom în editare), reîncadrare în editare etc. Partea negativă: materialul 4K necesită un echipament de editare mai puternic, mai multă stocare (carduri SD / hard disk-uri) și, în general, editarea necesită mai mult timp. De asemenea, fotografierea la o rezoluție mai mare înseamnă mai multă putere de procesare în aparatul foto: mai mult consum de baterie, mai multă încălzire etc.
Imagini pe secundă (fps)
Cu cât numărul de cadre pe secundă este mai mare, cu atât mișcarea obiectelor din scenă este mai clară. De exemplu, la 24 fps (tipic pentru cinematografie) există un efect de blur de mișcare care este de obicei plăcut ochiului și care se identifică cu stilul cinematografic. La 50/60 fps, mișcările scenei par mai clare, mai realiste, mai apropiate de stilul documentarelor sau al producțiilor TV (sport, acțiune în direct). În general, la o cameră de acțiune se caută acest efect de mișcare fluidă. De la aproximativ 60 fps este foarte greu să observi vreo diferență în fluiditatea sau claritatea scenei, depinde de fiecare persoană, de tipul de scenă etc. Cu toate acestea, înregistrarea la o rată mare de cadre pe secundă ne permite să edităm efectul de încetinire, menținând în același timp un sentiment de fluiditate în scenă. De exemplu, putem înregistra o scenă la 60 fps și apoi să o edităm pentru a o reda la 30 sau 24 fps, efectul ar fi de slow motion, menținând în același timp o fluiditate adecvată a mișcării. Există multe modele de camere video sport, cum este GoPro, care îți permit diverse tipuri de înregistrare.
Bitrate
Cantitatea de informații video generate de cameră. Acest parametru este important deoarece ne oferă o idee aproximativă a compresiei la care sunt supuse informațiile video în timp ce părăsesc camera. O înregistrare video brută generează o cantitate uriașă de informații care poate fi tratată doar de echipamente foarte specializate. Toate camerele comprimă și elimină informațiile redundante sau neimportante pentru ochiul uman. În general, cu cât rata de biți este mai mare, cu atât mai bine, dar nu uitați că trebuie să existe un echilibru, deoarece mutarea, stocarea și procesarea unor volume foarte mari de informații video va necesita mai multe resurse și mai mult timp, mai multă muncă.
Stabilizator de imagine
Există mai multe tipuri de tehnici de stabilizare. Pentru video, cele care funcționează cel mai bine sunt cele externe la cameră (gimbal, steadicam etc.). Stabilizarea optică în cameră este foarte eficientă pentru corectarea vibrațiilor (tremurat) fără pierderi de calitate, dar foarte puține aparate foto de acest tip o includ. O altă tehnică este stabilizarea electronică internă care utilizează o imagine decupată ca un cadru plutitor pentru a corecta tremurul camerei. GoPro, de exemplu, a început să includă stabilizare a imaginii in-camera de la modelul HERO5.
Optica (lentile / lentile)
Partea optică (obiectivul) este unul dintre cele mai importante aspecte ale oricărui aparat foto sau video. Deschiderea maximă (cantitatea de lumină pe care obiectivul o lasă să treacă în funcție de distanța focală) este, de obicei, de aproximativ f/2,8 la acest tip de aparat. Distanța focală, care este legată de unghiul de vizualizare oferit de cameră; în general, camerele de sport oferă unghiuri de vizualizare între 150º și 170º.
Calitatea sunetului
Calitatea înregistrărilor audio va fi medie sau slabă la aproape toate camerele foto atunci când folosim microfoanele interne ale acestora. Dacă dorim să îmbunătățim sunetul, va trebui să folosim un microfon extern conectat la cameră (dacă aceasta permite acest lucru) sau să înregistrăm sunetul separat cu un recorder digital.
Compatibilitatea cu echipamentele și accesoriile
Suporturi, carcase și alte accesorii. Acest lucru va depinde foarte mult de modul în care vom folosi camera: subacvatică, ancorată la cască, la piept, pe un vehicul. În general, camerele GoPro sunt camerele de referință pentru producătorii de accesorii. Dacă alegem un aparat cu același format vom avea la dispoziție multe accesorii.