Primarul orașului Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunțat un proiect unic în ţară, care prevede modernizarea transportului în comun cu autobuze pe hidrogen. Astfel, autoritățile din acest municipiu pregătesc creșterea flotei pentru transportul public verde, nepoluant.
„Practic, pregătim pe fonduri europene alternativa la transportul electric și anume transportul bazat pe hidrogen, un proiect absolut pilot în România”, a declarat primarul Emil Boc, pentru Ziua de Cluj.
Astfel, potrivit autorităţilor, autobuzele pe hidrogen și cele electrice pot crește mai mult avantajul sustenabilității acestui mijloc de transport, pentru că unii producători susțin că, prin utilizarea autobuzelor cu hidrogen, amprenta de carbon este mai mică cu aproximativ 1.900 de tone de CO2 per 1.8 milioane de kilometri.
Cum funcționează un astfel de autobuz pe bază de hidrogen
Autobuzele propulsate de pile de combustie pe hidrogen sunt vehicule care funcționează pe baza unui motor electric alimentat de celulele de combustibil pe bază de hidrogen, ceea ce înseamnă un mijloc de transport cu zero emisii.
Hidrogenul poate fi stocat în rezervoare comprimate, amplasate, de obicei, pe plafonul autobuzului pentru a nu compromite confortul pasagerilor.
Hidrogenul care alimentează autobuzul poate fi verde, care este tipul de hidrogen sustenabil, obținut prin electroliza apei, dar poate fi hidrogen albastru sau gri, obținut de la sursele de combustibili fosili.
Chiar dacă autobuzul funcționează pe baza hidrogenului albastru sau gri, el tot este un mijloc de transport mai sustenabil decât autobuzele diesel, însă viitorul ideal al acestui tip de autobuz implică faptul că hidrogenul verde va fi principala sursă de alimentare pentru un mediu înconjurător mai curat, notează sursa citată.