Garda Naţională de Mediu a dat peste 500 de amenzi, în valoare de 2.768.000 lei, în urma controalelor care au vizat Sistemul de Garanţie Returnare. Una dintre amenzi a fost dată administratorului SGR pentru că nu a asigurat preluarea ambalajelor de la punctele de returnare cu o frecvenţă care să nu perturbe buna funcţionare a comercianţilor.
Garda Naţională de Mediu arată, joi, într-o postare pe Facebook, că a desfăşurat, în perioada 5 iulie – 5 august, un control tematic la nivel naţional pentru verificarea implementării şi funcţionării Sistemului de Garanţie Returnare (SGR) la comercianţii care vând produse în ambalaje SGR şi la Administratorul SGR.
Astfel, au fost făcute 3.647 de controale, în urma cărora au fost aplicate 535 de amenzi, în valoare de 2.768.000 lei.
Principalele abateri Dintre acestea, pe palierul SGR au fost aplicate 422 de sancţiuni contravenţionale, constând în 293 de avertismente şi 129 de amenzi în valoare de 1.450.000 lei.
Totodată, pentru nerespectarea condiţiilor din actele de reglementare în domeniul protecţiei mediului şi pentru nerespectarea prevederilor legale în domeniul gestiunii deşeurilor, au fost aplicate 113 sancţiuni contravenţionale, constând în 25 de avertismente şi 88 de amenzi, în valoare de 1.318.000 lei.
Principalele abateri privind legislaţia specifică SGR care au impus sancţionarea comercianţilor au vizat: obligaţia de a utiliza programul informatic pus la dispoziţie de administratorul SGR, pentru raportarea ambalajelor; obligaţia de a încheia contracte cu Administratorul SGR, în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce decurg din HG nr.1074/2021; obligaţia de a organiza puncte de returnare pentru ambalajele SGR; obligaţia de a permite exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare; obligaţia de a se înregistra în baza de date gestionată de Administratorul SGR; obligaţia comercianţilor de a ţine evidenţa numărului total al produselor comercializate în ambalaje SGR;
Totodată, pentru că nu a asigurat preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare cu o frecvenţă şi o manieră care să nu perturbe buna funcţionare a comercianţilor, Administratorul SGR a fost sancţionat cu amendă în valoare de 8.000 de lei.
Măsuri dispuse În urma controlului, au fost impuse şi următoarele măsuri în sarcina Administratorului SGR:
– va gestiona istoricul colectărilor fiecărui punct de preluare, pentru stabilirea frecvenţei şi a programului de preluare ambalaje SGR, astfel încât să nu fie perturbată, în nici un fel, buna funcţionare a comercianţilor (care are legătură cu sistemul garanţie-returnare).
– va finaliza modulele IT: modulul webshop pentru achiziţionarea accesoriilor SGR, registrul ambalajelor SGR, modulul de management al transporturilor şi al depozitelor societăţii, modulul financiar – ERP, modulul de integrare cu alte sisteme (Reverse Vending Machine – RVM, maşini de numărat, sistem logistic, aplicaţie mobilă logistică, Registrul Comerţului, semnătură calificată, ERP), modulul de aplicaţii mobile – aplicaţia de retailer şi aplicaţia de gestiune a depozitelor şi modulul de raportare.
– se va asigura că sunt disponibile sisteme care îi permit să efectueze stocarea temporară în centrele de sortare şi numărare, astfel încât să se evite formarea de stocuri în sistem supraaglomerat.
– va prezenta o procedură însuşită de înregistrare şi de soluţionare a reclamaţiilor pentru palierele ce implică: comercianţi, producători, transportatori şi colaboratori externi ai sistemului de garanţie-returnare.
Reprezentanţii Gărzii de Mediu apreciază că măsurile impuse Administratorului SGR vor asigura o funcţionalitate suficientă în această etapă de dezvoltare a Sistemului de Garanţie Returnare.
Totodată, în baza Planului de Acţiune Comun, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a desfăşurat controale specifice domeniului său de activitate privind respectarea Sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile. În cadrul acestor controale, au fost verificaţi 261 de operatori economici, fiind constatate abateri la 200 dintre aceştia (77%). Au fost aplicate 173 de sancţiuni contravenţionale, constând în 90 de avertismente şi 83 de amenzi contravenţionale, în valoare de 633.000 lei.
Printre nereguli se numără abateri privind modul de indicare a preţurilor, implicit a garanţiei; lipsa informaţiilor pe automat privind modalitatea de returnare a valorii; automate de returnare defecte; refuzul preluării ambalajelor returnate de consumatori.
”Acţiunea de control pe care am desfăşurat-o timp de o lună este o radiografie în teren a ceea ce înseamnă implementarea Sistemului de Garanţie Returnare şi reprezintă o nouă etapă a procesului de îmbunătăţire a acestui sistem. În următoarele două luni, Garda Naţională de Mediu va monitoriza efectele acestei acţiuni de control şi va prezenta datele obţinute în vederea optimizării circuitului SGR”, a declarat comisarul general al GNM, Andrei Corlan.
Acţiunea a beneficiat de sprijinul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), pe domeniile sale de competenţă, şi s-a derulat în baza unui plan de acţiune comun.