Primăria a comandat un proiect de modernizare a pieței Mărăști și, iată, a venit; va fi pus în dezbatere publică săptămâna viitoare, în cadrul Centrului de inovare și imaginație civică al cărui director este Ovidiu Cîmpean. Proiectul ce urmează să fie dezbătut este realizat de urbaniștii de la Planwerk și vine cu o serie de schimbări importante. Dacă vor rămâne așa, piața Mărăști va trece printr-o adevărată revoluție.
Urbaniștii au redesenat piața. În locul Profi și OMV apare o clădire cu două niveluri de subsol, parter și șase etaje. “Noi am făcut recomandări. Trebuie să știți că piața nu a fost terminată, pe latura de est urma să se mai construiască. Noi am propus această clădire cu parking subteran și șase etaje”, a explicat Tudor Pănescu, arhitect la Planwerk.
A nu se înțelege că OMV și Profi dispar mâine. În document se arată că „propunerea de restructurare urmărește întregirea componenței ansamblului, prin închiderea frontului construit în acord cu tipologiile urbanistice existente”, iar urbaniștii propun chiar un concurs de soluții pentru flancul estic al zonei.
Primăria a solicitat un proiect pentru realizarea în zonă a unui parking subteran. Pe planșă sunt însă de-a dreptul trei parkinguri, toate subterane: unul în fața clădirii care găzduiește Poșta din Mărăști, cu 280 de locuri, altul la subsolul noului imobil cu șase etaje, de 250 de locuri, și al treilea în incinta rezidențială Dorobanților 105, cu 140 de locuri.
Pe strada Aurel Vlaicu – bulevardul 21 Decembrie se vor amenaja benzi dedicate mijloacelor de transport în comun și piste de biciclete. Pe partea cu piața agro-alimentară se renunță la o parte dintre parcări, odată ce în zonă ar urma să se construiască parkinguri; de asemenea, latura Aleeii Bibliotecii dinspre Poștă dispare cu totul. Întregul areal va avea o mulțime de copaci, de locuri de joacă pentru copii și de băncuțe.
„Conceptul de amenajare propus pentru zona Pieței Mărăști face parte din programul de investiții „Cluj-Napoca – Oraș pentru pietoni”, implementat deja cu succes în mai multe zone din oraș, cel mai cunoscut exemplu fiind cel al străzii Molnar Piuariu. Studiul realizat pentru Piața Mărăști propune revitalizarea spațiului urban cu accent pe îmbunătățirea locuirii. Planul Urbanistic Zonal propune plantarea de arbori, amenajarea de ample spații pietonale de calitate, realizarea unor parking-uri subterane, soluții de mobilitate sustenabilă și va însemna un plan ambițios de regenerare urbană pentru cartierul Mărăști. Proiectul va fi finanțat din fonduri europene, prin programele aferente perioadei 2021-2027″, a declarat Ovidiu Cîmpean.
Iată ce propun urbaniștii, arteră cu arteră:
Bulevardul 21 Decembrie 1989
se păstrează sensurile de circulație existente;
se elimină o bandă de circulație în direcția vest-est (în prezent utilizată ca parcare);
se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
se reorganizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran public propus în zona Aleii Bibliotecii;
se organizează standuri taxi (10 locuri);
se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă bisericii Sf. Petru;
se reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Bulevardul Aurel Vlaicu
se păstrează sensurile de circulație existente;
se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
se schimbă poziția stației Arte Plastice (spre vest), pentru fluidizarea circulației pe acest tronson;
se organizează standuri taxi (7 locuri);
se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.Str. Fabricii
se păstrează sensurile de circulație existente;
se introduc piste pentru biciclete, pe ambele laturi;
se reorganizează parcajele de pe latura de vest (prin dispunere paralel cu axul străzii);
se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Aleea Bibliotecii
se păstrează sensurile de circulație existente, cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția nord-sud;
se grupează benzile carosabile, în vederea îmbunătățirii accesului pietonal pe suprafața pieței;
se elimină locurile de parcare de pe latura vest;
se introduc piste pentru biciclete, în ambele sensuri de circulație;
se introduc plantații de aliniament pe ambele laturi ale zonei carosabile;
se propune realizarea unui parcaj subteran public cu o capacitate de cca. 280 locuri, cu acces și evacuare din sensul giratoriu;
se reamenajează scuarul verde, cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă;
se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban, care include o cafenea și pergole, oferind astfel umbră și adăpost la intemperii;
Strada Crinului
se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între bd. 21 Decembrie – str. București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers);
se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație;
se reorganizează parcajul la sol din apropierea intersecției cu bulevardul 21 Decembrie 1989
Strada Ciocârliei
se păstrează sensurile de circulație existente (sens unic est-vest, dublu sens în zona intersecției cu str. Fabricii);
se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest-est);
se introduc locuri de parcare (paralel cu axul străzii). În concluzie, la nivelul străzilor studiate, se obține o re-echilibrare a ponderii modale (modal split) în cadrul profilelor transversale, prin reducerea componentei motorizate, în favoarea pietonilor, a bicicletelor și a transportului public.
Parcajul propus pentru Aleea Bibliotecii are o capacitate de 280 de locuri, distribuite pe două niveluri subterane. În paralel, este propusă reamenajarea spațiului public de la partea superioară a parcajului. Accesul și evacuarea mașinilor sunt prevăzute prin intermediul unor rampe și a unor bretele dedicate, care fac legătura cu sensul giratoriu din Piața Mărăști. Organizarea circulației interioare permite utilizarea celor două niveluri cu un anumit grad de autonomie (de ex. categorii diferite de utilizatori: persoane rezidente în zonă și persoane aflate în interes de serviciu). Accesul pietonal este prevăzut prin intermediul a trei nuclee de circulație (scări), dintre care unul este dotat cu lift. Nucleele sunt orientate spre Piața Mărăști (nucleu nord), str. Dorobanților/ Biblioteca Județeană/ Consiliul Județean (nucleu sud), scuarul pietonal (nucleu centru).
Cum spuneam, zona de reglementări a prezentului plan urbanistic zonal include incinta rezidențială Dorobanților 105, aflată la vest de Aleea Bibliotecii. Se urmărește reorganizarea incintei, în vederea creșterii calității locuirii, prin extinderea zonei dedicate pietonilor și prin introducerea spațiilor de joacă și de relaxare. În acest scop, planul (pe baza recomandărilor PUG), propune realizarea unui parcaj subteran și eliberarea curții de garaje și parcări. Parcajul propus are o capacitate de cca. 140 de locuri.