În 2022, ultimul an pentru care există date publice, România a exportat espressoare în valoare de 775 de milioane de dolari. Această sumă, deși ușor mai mică față de anul anterior – al doilea an de pandemie – depășește semnificativ nivelul tuturor celorlalți ani precedenți.
În ultimul deceniu, valoarea exporturilor de espressoare a crescut de aproximativ patru ori, potrivit calculelor realizate de ZF pe baza datelor de la The Observatory of Economic Complexity (OEC).
Această evoluție spectaculoasă are mai multe explicații. Creșterea accelerată, mai ales începând din perioada pandemiei, s-a datorat schimbărilor în comportamentul de consum. Oamenii, petrecând mai mult timp acasă, și-au echipat locuințele cu espressoare, mai ales în contextul restricțiilor impuse sectorului HoReCa. Cu restaurantele și cafenelele închise sau funcționând limitat, consumul de cafea s-a mutat acasă, determinând astfel o creștere a cererii pentru aceste aparate.
Principalii jucători de pe această piață în România sunt companiile De’Longhi și Versuni (fost Philips), ceea ce explică de ce principalele destinații de export sunt țările de origine ale acestor producători, Italia și Olanda. Deși istoria locală a industriei espressoarelor a început în urmă cu aproximativ 15 ani, cea mai mare parte a creșterii a avut loc în ultimul deceniu.