Sindicatul Independent al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj își exprimă dezacordul și profunda îngrijorare cu privire la felul în care Aeroportul este susţinut şi sprijinit de autoritatea publică tutelară în activitatea şi dezvoltarea sa, cu privire la modul în care Consiliul Judeţean Cluj înțelege să promoveze schimbări în modul de administrare sau de management al regiei.

Printr-o scrisoare deschisă, cei de la Sindicatul Independent al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj consideră că este extrem de necesară acordarea unei atenții sporite numeroaselor probleme cu care se confruntă și pe care doresc să le aducă la cunoștință tuturor:

"1. Gestionarea necorespunzătoare a parcării auto din incinta Aeroportului, care este într-o stare deplorabilă de deteriorare punând în pericol siguranţa pasagerilor și a angajaţilor

Parcarea auto din incinta Aeroportului a fost dată spre folosință și administrare de către Consiliul Judeţean Cluj companiei S.C. Uti Facility Management S.A., pe o perioadă de 45 de ani, printr-un contract de concesiune încheiat în anul 2010. Prin urmare, tot ceea ce înseamnă activități de exploatare, întreținere, curățenie și operare intră în sarcina concesionarului UTI. Consiliul Judeţean Cluj are însă obligaţia de a urmări dacă celui căruia i-a concesionat parcarea auto, respectiv UTI, îşi respectă toate obligaţiile contractuale.

De asemenea, barierele de la ieşirea de urgență din incinta aeroportului, care este cuprinsă în Planul de acţiune pentru situații de urgență, cad tot în sarcina concesionarului UTI.

Până la momentul actual, după cum putem constata cu toții, parcarea auto din incinta Aeroportului este într-o stare jalnică de deterioare. Aeroportut a făcut în zeci de rânduri sesizări către Consiliul Judeţean Cluj pentru dispunerea către concesionar a efectuării lucrărilor de reparații, pentru deszăpezire sau alte lucrări de întreţinere. Sesizările au rămas fără răspuns, ba mai mult, SC UTI Facility Management SA ne-a comunicat că i-au fost interzise de către Consiliul Judeţean Cluj efectuarea de lucrări de reparații și întreținere în cadrul parcării.

Această interdicţie trasată de Consiliul Judeţean Cluj firmei UTI ridică mari suspiciuni privind legalitatea derulării contractului de concesiune, întrucât concesionarul a exploatat începând cu data semnării contractului de concesiune (august 2010) şi exploatează şi în prezent întreaga parcare, încasând venituri din taxarea serviciilor de întreaga parcare auto din incinta aeroportului.

2. Blocarea proiectului ”Dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri și marfă la Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj”.

Aeroportul Internațional Cluj deține în momentul de față un proiect pentru dezvoltarea infrastructurii intermodale la Aeroport, respectiv construirea unui terminal de marfă şi facilități de conectivitate pentru pasageri, respectiv un pasaj suprateran care să lege gara CFR din zonă cu terminalele Aeroportului.

Nu înțelegem cum alte aeroporturi din zona de cuprindere a Aeroportului Cluj, Debrecen sau Budapesta din Ungaria, competitori ai noştri, au găsit sprijinul și voinţa necesară pentru realizarea unor astfel de proiecte. Până la urmă, toate aceste proiecte se realizează nu doar pentru beneficiul Aeroportului, ci pentru beneficiul oamenilor, al comunităților. Se pare însă că pe Consiliul Județean Cluj nu îl intereseaza bunăstarea comunității, ci doar să blocheze direct sau indirect dezvoltarea acesteia, luînd în considerare şi toate proiectele gestinate de acesta în ultimii ani.

Consiliul Judeţean Cluj, în calitatea sa de ordonator principal de credite, poate întreprinde toate demersurile pentru accesarea fondurilor europene pentru acest proiect având în vedere implicarea mai multor instituţii publice şi prerogativele legale care i se conferă. Din păcate, acesta nu depune nicio diligenţă în acest sens, nu caută soluții și nici nu susține Aeroportul în proiectul său.

3. Neaprobarea "Proiectelor de dezvoltare ale aeroportului pe perioada 2017 – 2030

Pentru a crea premisele creşterii numărului de aeronave şi mişcări pe aeroport, implicit a numărului de pasageri, pentru a face față competiţiei prin atragerea de noi companii aeriene este necesară extinderea capacității infrastructurii actuale a Aeroportului. Nu putem aştepta să vină traficul aerian peste noi şi să ne găsească nepregătiţi şi în imposibilitate de procesare a pasagerilor sau a deservirii companiilor aeriene. Acest aspect este cunoscut de toți specialiştii din domeniul aviației civile.

Mai mult, prin activitatea Aeroportului, ne raportăm în permanență la un mediu internațional care nu aşteaptă decizii ale unor funcționari publici, ci acționează pe principii

comerciale, de concurență și de business. Este imperios necesar a se înțelege aceste aspecte, care derivă din însăşi specificitatea de activitate a Aeroportului, fiind singurul de acest fel din judeţ.

A avea un Aeroport internațional, considerat al 2-lea din România în județul Cluj reprezintă un avantaj uriaş de dezvoltare a regiunii față de alte regiuni din România sau Europa. De aceea, a fost promovat proiectul de dezvoltare în vederea atingerii unui trafic de 7 milioane de pasageri. Acest proiect va genera dezvoltarea continuă a județului Cluj, a regiunii Transilvania creînd noi locuri de muncă și oportunități de business în toate sectoarele de activitate.

Se pare însă, că aceste planuri de dezvoltare ale Aeroportului nu interferează cu voința Consiliului Judeţean Cluj. Considerăm că în acest sens trebuie să decidă comunitatea dacă se continuă dezvoltarea Aeroportului.

4. Conflict de interese în numirea unor administratori provizorii în consiliul de administraţie al Aeroportului

Nu mare ne-a fost surprinderea să vedem pe site-ul Consiliului Judeţean Cluj la secțiunea Proiecte de hotărâre, pct. 10 de pe Ordinea de zi a şedinței ordinare din data de 31.01.2019, ora 13.00 în care di Tişe Alin, împreună cu aparatul său tehnic, stabilesc noi membrii provizorii în consiliul de administrație al Aeroportului Internațional Cluj. Toate ca toate până acum, dar dacă intrăm în profunzimea Proiectului și a Referatului de aprobare constatăm abateri grave de la litera OUG nr. 109/2011 și un flagrant conflict de interese.

Se pare că dl Tişe nu a avut bani să își plătească avocatul angajat să îl reprezinte în procesul său de divorț, pe dl Lăpuşan Mihai Răzvan, prin urmare a găsit oportună numirea dânsului, cu remunerație fixă, după buget, în consiliul de administraţie al Aeroportului.

De parcă nu era suficient, o a doua nominalizare este tatăl angajatei dlui Lăpuşan, dl Daniel Persu. „Curat murdar”, după cum ar scrie celebrul Caragiale.

Pentru toate cele menţionate mai sus, considerăm că ar fi utilă implicarea comunității, a noastră, a tuturor cu privire la activitatea şi dezvoltarea Aeroportului Internațional Cluj pentru a stopa toate abuzurile autorității publice tutelare discreditate de ambițiile unor conducători și funcționari publici. Rămânem la dispozitia dumneavoastră pentru orice informații suplimentare pe aceste subiecte."