Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a lansat miercuri Raportul anual de siguranță pentru 2023 pentru aviația globală.

IATA a constatat că anul 2023 a fost cel mai bun din ultimii 5 ani

„Aviația continuă să facă progrese în ceea ce privește siguranța, cu câțiva parametri din 2023 care arată cele mai bune rezultate”, se arată în raport.

Potrivit acestuia, în 2023, nu s-au înregistrat pierderi de carenă sau accidente fatale care au implicat avioane cu reacție de pasageri. Cu toate acestea, a existat un singur accident mortal care a implicat o aeronavă cu turbopropulsoare, soldat cu 72 de decese. Au fost 37 de milioane de mișcări de avioane în 2023 (jet și turbopropulsoare), o creștere cu 17% față de anul precedent.

În total, IATA susţine că anul trecut au fost înregistrate 30 de accidente care au provocat pagube de cel puţin un milion de dolari sau 10% din valoarea reziduală. Calculele se referă la aparatele de transport de pasageri sau marfă, cu o greutate de peste 5,7 tone la decolare, cu elice sau reactoare. În consecinţă, avioanele de afaceri, pentru turism sau cele militare sunt excluse din această statistică.

Cele mai importante momente ale raportului includ:

Rata tuturor accidentelor a fost de 0,80 în 2023 (un accident la fiecare 1,26 milioane de zboruri), o îmbunătățire față de 1,30 în 2022 și cea mai scăzută rată din peste un deceniu. Această rată a depășit media pe ultimii cinci ani (2019-2023) de 1,19 (o medie de un accident pentru fiecare 880.293 de zboruri).

Riscul de deces s-a îmbunătățit la 0,03 în 2023 de la 0,11 în 2022. La acest nivel de siguranță, în medie, o persoană ar trebui să călătorească cu cu avionul timp de 103.239 de ani pentru a suferi un accident mortal.

Companiile aeriene membre IATA și companiile aeriene înregistrate în auditul de siguranță operațională IATA (IOSA) nu au suferit niciun accident mortal în 2023.

Un singur accident mortal a avut loc în 2023, cu un avion ATR aparţinând companiei aeriene nepaleze Yeti Airlines, care s-a prăbuşit înainte de aterizare, la data de 15 ianuarie 2023. Accidentul s-a soldat cu 72 de decese.

„Performanțele în materie de siguranță din 2023 continuă să demonstreze că zborul este cel mai sigur mod de transport. Aviația își acordă cea mai mare prioritate pe siguranță, iar acest lucru se arată în performanța din 2023. (…) Un singur accident mortal a avut loc anul trecut, cu 72 de decese. Alte două accidente din prima lună a anului 2024 arată că, chiar dacă zborul este printre cele mai sigure activități. există întotdeauna loc de îmbunătățiri. Aceasta este ceea ce am făcut de-a lungul istoriei noastre. Și vom continua să facem zborul din ce în ce mai sigur”, a declarat Willie Walsh, directorul general al IATA.

Rata accidentelor s-a îmbunătățit aproape în toată lumea

Rata tuturor accidentelor din 2023 s-a îmbunătățit comparativ cu 2022 pentru toate regiunile, cu excepția Americii de Nord și Asia Pacific.

Asia-Pacific a înregistrat o pierdere fatală a corpului cu turbopropulsoare, un accident de pierdere a controlului în Nepal în ianuarie 2023, cu 72 de decese. În consecință, toate regiunile, cu excepția Asia-Pacific, au înregistrat un risc de deces zero în 2023.

America de Nord: Rata tuturor accidentelor a crescut de la 0,53 în 2022 la 1,14 în 2023, dar a rămas mai bună decât media pe 5 ani pentru regiune de 1,21. Cea mai mare proporție de accidente în 2023 au fost legate de prăbușirea trenurilor de aterizare.

Asia-Pacific: Rata tuturor accidentelor a crescut de la 0,56 în 2022 la 0,78 în 2023, dar a fost mai bună decât media pe 5 ani pentru regiune de 1,06. Rata de risc de mortalitate a crescut pentru operatorii din Asia-Pacific de la 0,00 în 2022 la 0,16, din cauza accidentului mortal din Nepal din ianuarie 2023, care s-a datorat pierderii controlului în zbor.

Africa: Rata tuturor accidentelor s-a îmbunătățit de la 10,88 în 2022 la 6,38 în 2023, mai bună decât media pe 5 ani de 7,11. În 2023, nu au fost decese. Din 2020, această regiune nu a mai avut pierderi sau accidente fatale. În plus, 2023 a marcat a cincea apariție a Africii care a raportat zero accidente mortale cu turbopropulsoare, prima instanță fiind înregistrată în 2015.

Orientul Mijlociu și Africa de Nord: Rata tuturor accidentelor s-a îmbunătățit de la 1,30 accidente în 2022 la 1,16 în 2023 și a fost, de asemenea, mai bună decât media pe 5 ani de 0,96. Deși niciun accident nu a fost legat de interferența sistemului global de navigație prin satelit (GNSS), acesta a devenit un domeniu critic de îngrijorare în regiune.

Comunitatea Statelor Independente: Rata tuturor accidentelor s-a îmbunătățit de la 2,16 accidente în 2022 la 1,09 în 2023. Această rată este mai bună decât media pe 5 ani a regiunii de 3,19 accidente per milion de sectoare.

Europa: Rata tuturor accidentelor s-a îmbunătățit de la 0,98 în 2022 până la 0,48 accidente în 2023. Această rată este mai bună decât media pe 5 ani a regiunii de 0,77 accidente. Regiunea are un risc de deces zero din 2018. Cea mai mare proporție de accidente au fost legate de prăbușirea trenurilor de aterizare.

Asia de Nord: Rata tuturor accidentelor s-a îmbunătățit de la 0,45 accidente în 2022 la 0,00 în 2023. Aceasta a fost mai bună decât media pe 5 ani a regiunii de 0,16 accidente per milion de sectoare. Rata riscului de deces s-a îmbunătățit de la 0,23 în 2022 la 0,00 în 2023.

America Latină și Caraibe: În 2023, regiunea a inversat o creștere a accidentelor față de anul precedent. Rata totală a accidentelor s-a îmbunătățit de la 4,47 în 2022 la 0,37 în 2023, mai bună decât media pe 5 ani de 1,91.

Provocările aviației

În ciuda tendințelor pozitive în materie de siguranță observate în Raportul anual de siguranță pentru 2023, industria aviației se confruntă cu mai multe provocări și oportunități în menținerea și îmbunătățirea standardelor de siguranță:

Progresul rapid al tehnologiilor precum inteligența artificială, automatizarea și vehiculele aeriene fără pilot prezintă atât oportunități, cât și provocări pentru siguranța aviației. Deși aceste tehnologii au potențialul de a îmbunătăți eficiența și siguranța operațională, ele introduc, de asemenea, noi riscuri care trebuie gestionate eficient.

Pe măsură ce sistemele de aviație devin din ce în ce mai digitalizate și interconectate, riscul atacurilor cibernetice reprezintă o amenințare semnificativă la adresa siguranței și securității. Companiile aeriene și autoritățile de reglementare trebuie să investească în măsuri solide de securitate cibernetică pentru a proteja sistemele și infrastructura critice de potențiale încălcări.

Eroarea umană rămâne o cauză principală a accidentelor de aviație, subliniind importanța programelor de formare continuă, educație și conștientizare a factorilor umani. Prin promovarea unei culturi a siguranței și rezilienței, companiile aeriene pot atenua impactul erorii umane asupra performanței în materie de siguranță.