Specialiști ai Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca au prezentat luni, 26 iunie 2023, în cadrul unei conferințe de presă, raportul privind impactul pe care construirea unui terminal intermodal regional îl va avea asupra viitorului logisticii şi transporturilor din Transilvania. Acest raport, realizat de către Centrul Interdisciplinar pentru Știința Datelor (CISD), precede investiția privată de 20 mil Euro care vizează realizarea, în zona orașului Aiud (județul Alba), a unui terminal intermodal ce va asigura conectivitatea comercială a Transilvaniei cu portul Constanța și cu principalele hub-uri logistice din Europa în regim feroviar.

Această investiție, subliniază specialiștii CSID, „vine în întâmpinarea reglementărilor Comisiei Europene cu privire la transportul intermodal și în avans față de investițiile pe care statele membre vor trebui să le facă în următorii ani pentru a se alinia la legislația europeană și la țintele de reducere a  CO2. Importanța acestui proiect pentru Transilvania și pentru întreaga Românie e dată de faptul că, în condițiile în care EU Green Deal (zero emisii de CO2 până în 2050) are ca țintă dublarea transportului de marfă pe calea ferată, terminalul intermodal asigură transferul rapid al mărfii din regim rutier în regim feroviar prin intermediul containerelor, reprezentând o infrastructură absolut necesară pentru atingerea acestui obiectiv. În acest moment, în Transilvania nu există terminale de mare capacitate care să asigure condițiile necesare acestei tranziții”. Iar acest impact este cu atât mai important cu cât Romania nu are infrastructura rutieră atât de dezvoltată ca alte state europene și, implicit, transportul de marfă în sistem rutier nu face decât să aglomereze și mai mult rețeaua rutieră.

Prezent la evenimentul găzduit de Sala Club a Colegiului Academic al UBB, rectorul Universității Babeș-Bolyai, prof. univ. dr. Daniel David, a subliniat că implicarea în comunitate este esențială pentru Universitate: ,,Universitatea Babeș-Bolyai are și valorizează toate cele trei misiuni fundamentale și anume: prima misiune este legată de partea de educație, a doua de partea de cercetare-dezvoltare-inovație și a treia de relația cu societatea. Universitățile sunt mai cunoscute pentru componenta de educație și de cercetare-dezvoltare-inovare, însă noi credem că relația cu societatea și cu mediul socio-economic, în general, este foarte importantă și o facem altfel decât o fac alte universități și vă spun de ce. Fiindcă la UBB, în centrul activității academice noi punem mereu partea de a genera cunoaștere. Educația e prima misiune, numai că, la noi, educația nu se face obișnuit, după formula noi avem cunoașterea, stați jos și scrieți, ci facem cercetare, generăm cunoaștere, iar în procesul generării cunoașterii facem și educația tinerilor și, în același timp, legătura cu societatea. De aceea, serviciile pe care încercăm să le producem sunt nu doar eficiente, ci încercăm să fie și inovative. Și atunci mă bucur că am avut ocazia acestei colaborări, că este acest raport care va avea impact asupra societății și că, aceia care trebuie să decidă, vor și auzi concluziile și ceea ce trebuie să învățăm de pe urma acestor concluzii”.

La rândul său, reprezentantul DP World România, Marian Drăgoi a subliniat că alegerea Transilvaniei și a Aiudului pentru derularea acestei investiții nu este deloc întâmplătoare: ,,DP World este unul dintre cei mai importanți facilitatori ai comerțului global, prezent, în momentul de față, în peste 75 de țări și are un număr de peste 100.000 de salariați. DP World este prezentă în România, în Portul Constanța din 2004, când a început operarea unui terminal de containere, dedicat operării de containere, iar după 2009 s-a orientat către a diversifica operațiunile portuare. Recent a intrat în zona de logistică, de aici și inițiativa de a dezvolta acest proiect în zona Transilvaniei, în Aiud. Este un proiect extrem de ambițios. De ce Transilvania, de ce Alba, de ce Aiud? Pentru că suntem într-o zonă puternic industrializată, o zonă cu o dezvoltare a infrastructurii de transport extrem de puternică în România și dorim să creăm o punte între Portul Constanța și această zonă, extrem de importantă din punct de vedere economic. Proiectul terminalului intermodal Aiud va avea o suprafață de 82.000 mp, cu acces la calea ferată, atât pe parte feroviară, cât și transport terestru. Vom încerca, în primă fază a operațiunilor, să operăm un tren pe săptămână, pe relația Constanța – terminal Aiud, urmând ca, în viitor, să atingem un volum de, sperăm noi, un tren pe zi’’.

Analiza specialiștilor UBB de la CISD (Darie Moldovan, Codruța Mare, Ciprian Moldovan), la care au lucrat și opt studenți, a pornit de la starea economiei locale, practicile curente în logistică și transporturi de marfă, oportunitățile și provocările transportului intermodal, dar are în vedere și schimbările recente în legislația privind transferul modal. În primul rând s-a pornit de la examinarea stării economiei locale, evidențiind informații cheie despre industriile și companiile ce pot fi influențate de transferul modal, precum și gradul de accesibilitate rutieră între terminalul intermodal al DP World (România) din cadrul Aiud Logistic Park și orașele dintr-o proximitate de 200 km.

Astfel, din parcurgerea raportului rezultă câteva concluzii importante. De exemplu, poziționarea Terminalului Intermodal din cadrul Aiud Logistic Park permite accesul rutier rapid către și dinspre companiile din Transilvania, 11 municipii aflându-se la mai puțin de 100 km de acesta.

Pe de altă parte, trebuie ținut cont de faptul că adoptarea transportului intermodal este încă în stadiile incipiente în România, iar companiile văd ca principal impediment în alegerea transportului feroviar timpii de tranzit crescuți.

Totodată, însă, trebuie avut în vedere că tranziția transportului pe distanțe lungi dinspre rutier către feroviar face parte din strategia Uniunii Europene de reducere a emisiilor de carbon, iar transportul intermodal răspunde cel mai bine acestei strategii. Regulamentul Trans-European Transport Network (TEN-T), estimat a fi adoptat în acest an, va prevedea obligativitatea statelor membre de a evalua necesitatea de noi terminale intermodale pe parcursul a 3 ani.

Poziţionarea Terminalului Intermodal din cadrul Aiud Logistic Park permite accesul rutier rapid către şi dinspre companiile din Transilvania, dar va fi nevoie de o reţea de astfel de terminale la nivelul întregii ţări pentru ca acest mod de transport să devină eficient şi atractiv pentru companii, alături de investiţiile în infrastructura feroviară care să crească viteza medie de circulaţie pe calea ferată.

Precizăm că transportul intermodal de marfă se referă la utilizarea mai multor tipuri de transport (rutier, feroviar, fluvial, maritim) pe parcursul expediţiei mărfii, cu scopul de a optimiza costurile şi a eficientiza lanţul de aprovizionare.  De asemenea, amintim că tranziţia transportului pe distanţe lungi dinspre rutier către feroviar (>350 km) face parte din strategia Uniunii Europene de reducere a emisiilor de carbon, iar transportul intermodal răspunde cel mai bine acestei strategii.