Într-un interviu acordat în exclusivitate postului Digi24, comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a subliniat dorința Comisiei Europene de a permite intrarea completă a României și Bulgariei în Spațiul Schengen, susținând că ambele țări îndeplinesc integral cerințele necesare. Propunerea intermediară a Austriei, care vizează integrarea inițială în Spațiul Aerian Schengen, nu rezolvă aspectele cruciale legate de cozile din punctele de frontieră. Acest aspect nu presupune doar o pierdere de timp, ci și de resurse financiare și generează o poluare semnificativă, a subliniat oficialul european. Mai mult, Austria nu doar că nu elimină anumite frontiere interne, dar creează și altele noi, care conduc la aceleași probleme legate de timp, resurse financiare și mediu.
„Comisia Europeană susține ferm necesitatea ca România și Bulgaria să facă parte din Spațiul Schengen. Ambele țări îndeplinesc de multă vreme cerințele necesare. Această opinie nu este doar a Comisiei, ci și un punct de acțiune activ susținut de Comisie. Referitor la declarațiile ministrului austriac de Interne, putem spune că, pe de o parte, posibilitatea pentru români de a beneficia de Spațiul Aerian Schengen ar facilita călătoriile acestora cu avionul. Cu toate acestea, neaderarea la Spațiul Schengen pentru frontierele terestre nu rezolvă problemele esențiale legate de pierderile economice din transportul de mărfuri pentru România. Nu soluționează cozile sau problemele de mediu asociate acestor frontiere Schengen”, a explicat Adina Vălean.
În plus, comisarul a menționat că „în raportul Comisiei privind Schengen, bazat pe un studiu realizat la frontierele Schengen din interiorul Uniunii Europene, s-a constatat că 46.000 de tone de CO2 sunt emise anual doar în așteptarea camioanelor sau mașinilor la aceste frontiere Schengen, în interiorul Uniunii Europene”.
Vălean a evidențiat că „Austria și comportamentul ei cu vecinii sunt tradiționale”.
„Poate că Austria sau ministrul austriac de Interne nu au avut acces la raportul Comisiei Europene privind Schengen, nu știu să vă spun. Sau poate nu au dorit să citească partea care expune dezavantajele neaderării noastre la Spațiul Schengen. Austria, în Tirol, prin Pasul Brenner, creează obstacole majore și impune restricții unilaterale Italiei și Germaniei, fără să înțeleagă consecințele”, a mai adăugat Vălean.
De asemenea, a subliniat că „există o dispută constantă și publică cu Austria”.
„Nu poți să fii membru al UE și să beneficiezi doar de avantaje, fără să îți asumi responsabilități. Totuși, Pasul Brenner este un punct prin care tranzitează anual 10 milioane de mașini și 2,5 milioane de camioane. Este crucial pentru conectivitatea nord-sud. Nu poți impune restricții și bloca transportul doar pentru că există vehicule comerciale”, a clarificat comisarul european pentru Transporturi.
În concluzie, Adina Vălean a adăugat că „Austria este un partener dificil pentru toate statele membre ale UE în ceea ce privește Spațiul Schengen, nu doar pentru România și Bulgaria”.